تفاوت کپسول آتش نشانی پودری و co2

فهرست مطالب

ازجمله ابزارهای موردنیاز و ضروری برای خاموش کردن آتش، کپسول‌ آتش‌نشانی می باشد که در دسته تجهیزات آتش نشانی قرار گرفته است. در این سری از مقاله های تخصصی ایمن صنعت آریا برای بیان تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 ابتدا باید به‌طور مفصل و کامل هر یک از آن‌ها را بررسی کنیم و بعد از آن با توجه به نتایج به دست آمده، مزایا و معایب به‌کارگیری هرکدام را در زمان آتش‌سوزی را بررسی نماییم. 

 با توجه به اینکه حادثه همواره در کمین است، لازم و ضروری بوده که در محیط پیرامون کار و محل زندگی خود کپسول آتش‌نشانی داشته باشیم؛ این ابزار می‌تواند در مواقع خطر مانع از بروز حوادث ناگوار و جبران‌ناپذیر گردد. همان‌طور که می‌دانید با استفاده از کپسول مناسب آتش‌نشانی، مهار آتش امکان‌پذیر می‌گردد؛ پس لازم است که در انتخاب این وسیله با توجه به نیاز خود، تمام دقتمان را به کار ببندیم.

 

✔️✔️پیشنهاد مطالعه: کمربند ایمنی✔️✔️

تفاوت کپسول آتش نشانی پودری و CO2

کاربرد کپسول آتش‌نشانی پودری

کپسول‌ آتش‌نشانی پودری در اصطلاح ABC نامیده می‌شود و دلیل این نام‌گذاری برمی‌گردد به توانایی مقابله‌ی کپسول‌های پودری با آتش‌سوزی‌های رده  A,B,Cکه در ادامه به شرح مختصری در رابطه با این رده‌ها و چگونگی کارایی آن‌ها می‌پردازیم:

✔️رده A: انواع الیاف، پارچه، کاغذ، صنایع چوبی و کلاً مواد جامدی که قابلیت اشتعال داشته باشند.

✔️رده B: انواع مایعات اشتعال‌زا مثل رنگ و بنزین

✔️رده C: گازهایی مثل هیدروژن، بوتان و متان که در دست‌بندی مواد اشتعال‌زا قرار دارند.

✔️ردهD : هر نوع فلز قابل اشتعال مانند منیزیم، پتاسیم و آلومینیوم.

✔️رده F: روغن‌هایی که از آن‌ها برای پخت غذا استفاده می‌کنند و قابلیت آتش‌سوزی دارند.

در ارتباط با روش کار کپسول آتش‌نشانی پودری باید عنوان کرد که این مدل سدی میان سوخت و منبع اکسیژن به وجود می‌آورد و با این روش آتش را خفه نموده و آن را خاموش می‌کند. درواقع می‌توان گفت که معمولاً از کپسول آتش‌نشانی پودری، برای خاموش کردن آتش حاصل از جریان الکتریسیته و فلزات قابل اشتعال مثل منیزیم استفاده می‌شود. موارد کاربرد این مدل کپسول‌ها تنها به این تعداد محدود نشده و شامل موارد دیگر نیز می‌شود.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

✴️ بهترین و با کیفیت ترین مدل های جعبه آتش نشانی را با بهترین قیمت بازار در ایمن صنعت آریا پیدا کنید! ✴️

👈 جعبه آتش نشانی 👉

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

کپسول پودری آتش نشانی

ویژگی‌های کپسول آتش‌نشانی پودری

اولین نکته‌ای که در مورد کپسول‌های پودری لحاظ می‌شود این است که آن‌ها در فضای باز می‌توان استفاده نمود. چون این مدل خاموش‌کننده‌ها با توجه به ساختار پودری‌شان به‌راحتی استنشاق می‌گردند، موجب ایجاد مشکلات متعددی در فضاهای بسته می‌شوند. اضافه بر آنچه گفته شد، اثرات باقی‌مانده از آن‌ها نیز به‌سختی تمیز می‌شود و نظافت محل موردنظر را با مشکل مواجه می‌کند.

کپسول آتش‌نشانی پودری برای مهار آتش‌سوزی‌های ناشی از مایعاتی نظیر بنزین، تینر و رنگ استفاده می‌شود که درواقع قابلیت اشتعال‌زایی فراوانی دارند؛ کپسول آتش‌نشانی پودری همچنین می‌تواند در خاموش کردن آتش ناشی از گاز مایع نیز بسیار خوب عمل کند؛ در اطفاء حریق ناشی از تجهیزات الکتریکی نیز همان عملکرد خوب خود را خواهد داشت.

این نکته را نیز باید گفت که الیاف و پارچه‌ها، چوب و فراورده‌های آن و کاغذها ازجمله موارد دیگری می‌باشند که اگر آتش بگیرند به‌وسیله‌ی کپسول پودری خاموش می‌شوند. اکنون که با موارد کاربرد کپسول آتش‌نشانی پودری آشنا شدید، بهتر است که موارد منبع بکار گیری از آن را نیز بررسی نماییم.

همان‌گونه که قبلاً نیز اشاره شد، استفاده از کپسول‌های پودری در مکان‌های بسته مثل محیط‌های مسکونی ممنوع است و مورد دیگر اینکه اگر آتش‌سوزی ناشی از تجهیزات الکتریکی بیش از ۱۰۰۰ ولت باشد، ضروری است که از خاموش‌کننده‌های پودری برای خاموش کردن آتش استفاده نگردد.

✔️✔️پیشنهاد مطالعه: دستکش جوشکاری✔️✔️

کپسول آتش نشانی co2

موارد استفاده از کپسول آتش‌نشانی co2

 در ادامه‌ی مطلب به توضیح در مورد کپسول آتش‌نشانی co2 می‌پردازیم:

  • برای مهار آتش‌سوزی‌های الکتریکی از کپسول آتش‌نشانی co2 استفاده می‌نمایند.
  • برای مقابله با مواد اشتعال‌زای دیگری چون نفت، تینر و رنگ نیز از کپسول co2 کمک می‌گیرند.
  • عملکرد آن به نحوی است که اکسیژن را جابه‌جا نموده و در آخر به توقف فرآیند آتش‌سوزی کمک می‌نماید و به همین خاطر است که در اتاق‌های سرور کامپیوتر از این نوع کپسول‌های آتش‌نشانی استفاده می‌کنند.
  • از این مدل معمولاً برای محیط‌های بسته مثل انواع فضاهای ساختمانی، مکان‌های سربسته اداری، وسایل نقلیه، آشپزخانه‌ها و غیره استفاده می‌شود. موارد منع استفاده از این نمونه خاموش‌کننده‌ها باید به مواردی مانند آتش‌سوزی فلزات و موادی با قابلیت آتش گرفتن مثل پارچه، صنایع چوبی، کاغذ و الیاف اشاره نمود.

تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2

با توجه به مباحثی که مطرح شد پیرو هر یک از انواع کپسول‌های آتش‌نشانی پودری و co2، حتماً به‌خوبی دریافته‌اید که عملکرد کپسول پودری و کپسول co2 و همچنین موارد کاربردی آن‌ها کاملاً با یکدیگر متفاوت است و همچنین با توجه به نکاتی که در مورد موانع مصرف هرکدام بیان گردید، متوجه شدید که کپسول‌های پودری غالباً در محیط‌های باز و کپسول co2 در فضاهای بسته به کار گرفته می‌شوند.

 بنابراین باید به این مسئله توجه ویژه نمود که هر کپسول کارایی منحصربه‌فرد خود را دارد و بکار گیری آن‌ها به جای یکدیگر نه تنها موجب مهار آتش نمی‌شود؛ بلکه حوادث جانبی دیگری را نیز به وجود می‌آورد و خطرات دیگری را رقم خواهد زد. حال با توجه به این‌که به‌خوبی با تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 آشنا شدیم، این انتظار ایجاد می‌شود که در انتخاب کپسول آتش‌نشانی مناسب با محل کاربرد، دقت لازم را داشته باشید تا با یک انتخاب درست و مناسب بتوان تا حد امکان از به وجود آمدن آسیب‌ها و صدمات ناشی از آتش‌سوزی‌ها جلوگیری به عمل آورد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تفاوت کپسول آتش نشانی پودری و co2
فهرست مطالب
بستن
مقایسه