فهرست مطالب

دستکش وینیل چیست؟

با توجه به حساسیت موضوع بهداشت و وجود آلودگی‌های محیطی، راهکارهای بسیاری برای مقابله با انواع آلودگی‌های محیطی تدبیر شده که یکی از آنها استفاده از دستکش‌های یک‌بارمصرف است. دستکش‌های یک‌بار‌مصرف از انواع دستکش ایمنی به شمار آمده و در انواع مختلف و جنس‌های گوناگون موجود هستند که یکی از آنها دستکش وینیل است؛ اما دستکش وینیل چیست؟

ماده اصلی سازنده دستکش وینیل، ماده‌ای مصنوعی و پلاستیکی به نام پلی وینیل کلراید (pvc) است، همچنین مواد روان‌کننده نیز در ساختار این دستکش به‌کار رفته و کار با این ابزار را تسهیل کرده است. مواد مصنوعی با فرمول ساده و غیرپیچیده در ساختار این محصول، قیمت این دستکش را نسبت به نمونه‌های مشابه مقرون به‌صرفه ساخته است.

دستکش‌های وینیل، کاربردی گسترده در پزشکی، مراکز درمانی و آزمایشگاهی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، صنایع نفت و روغن، مراکز آرایشگاهی، کشاورزی، مصارف خانگی و آشپزی و … دارند. این دستکش، بی‌رنگ و شفاف تولید می‌شود و دربازار نیز به‌همین نام مشهور است. دستکش‌ وینیل تولیدشده در تمام سایزها، از دیگر دستکش‌های یک‌بارمصرف بزرگ‌تر هستند و به‌راحتی در دست پوشیده یا از آن خارج می‌شوند؛ ‌همچنین، دستکش‌های وینیل نسبت به دیگر انواع دستکش ایمنی ضخامت بیشتری دارند که این ویژگی کار با این دستکش را در سطوح با بافت‌های مختلف هموار کرده است.

کاربرد دستکش وینیل

کاربرد دستکش وینیل

طیف کاربری دستکش وینیل گسترده است و در شرایط فعلی حاکم بر کشور به سبب شیوع ویروس کرونا و مضاعف‌شدن اهمیت رعایت بهداشت فردی و جمعی، این دستکش کاربرد بسیار بالایی یافته است. این دستکش پوشش محافظ خوبی به دست‌ها در برابر آسیب‌ها و آلودگی‌های محیطی از جمله آلودگی‌های ویروسی و باکتریایی می‌دهد و از آنجا که به‌طور معمول، فراخ‌تر از دیگر دستکش‌ها طراحی شده، کاربران می‌توانند ساعت‌های بیشتری دستکش وینیل را بدون آزار خستگی یا تعرق در دست داشته باشند. 

این ویژگی افزون بر اکسیژن‌ رسانی به سطح پوست، از گرم‌شدن و تعریق پوست جلوگیری کرده، درنتیجه محیط برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها مهیا نمی‌شود. دستکش وینیل ضخامت نسبتاً بالایی دارد که از ویژگی‌های مهم این دستکش است و مقاومت خوبی در برابر ساییدگی، سوراخ‌شدگی و پارگی حین کار با سطوح یا اشیا با برندگی‌های متفاوت ایجاد می‌کند. 

مواد مصنوعی سازنده این دستکش، میزان بروز حساسیت‌های پوستی را حین استفاده به کمتر از یک درصد رسانده است و کاربرانی که سابقه حساسیت پوستی مثل اگزما، خارش، کهیر یا قرمزی دارند، به‌راحتی می‌توانند از این دستکش استفاده کنند. با اینکه دستکش وینیل در برابر مواد اسیدی و قلیایی مقاومت خوبی دارد، اما به‌سبب اندازه این دستکش که کاملا قالب دست نیست و احتمال ترشح مایعات به درون دستکش وجود دارد، بهتر است از کار با این دستکش در محیط‌های اسیدی خودداری شود.

تفاوت دستکش وینیل و دستکش لاتکس

برای مشاهده دنیایی از لوازم ایمنی با برند‌های روز دنیا روی دکمه مقابل کلیک کنید.

تفاوت دستکش وینیل با دستکش لاتکس

دستکش لاتکس نیز یکی دیگر از دستکش‌های یک‌بارمصرف است که لاتکس، ماده سازنده اصلی آن، به‌صورت مصنوعی و طبیعی تهیه می‌شود. لاتکس طبیعی از صمغ برخی از گیاهان مثل کائوچو به‌دست آمده و همین موضوع علاوه بر افزایش قیمت، ضایعات این دستکش را تجزیه‌پذیر در طبیعت ساخته که از ویژگی‌های مهم این دستکش محسوب می‌شود. دستکش لاتکس نسبت به دیگر دستکش‌ها پوشش‌دهی و نفوذناپذیری بسیار بالاتری بر دست‌ها داشته و کاملاً به پوست می‌چسبد و همین ویژگی دستکش لاتکس را بسیار مناسب برای کارهای حساس پزشکی نظیر جراحی، معاینات بیمار و دیگر اموری ساخته است که نیاز به دقت لامسه بالایی دارد. 

با وجود این، به دندانپزشکان توصیه می‌شود برای جلوگیری از واکنش مواد قالب‌گیری دندان با ترکیبات سولفوری موجود در این دستکش و نرم شدن مواد قالب، حین قالب‌گیری از دستکش لاتکس استفاده نکنند. خلاف دستکش وینیل که آزادی و راحتی بیشتری به دست می‌دهد، دستکش لاتکش مستعد ازدیاد دمای دست‌ها، تعریق و تبدیل شدن به محیط مناسب رشد قارچ و باکتری است و باید پس از چند ساعت استفاده دور انداخته شود. 

در ساخت دستکش‌های لاتکس پودرهای روان‌کننده به‌کار رفته است تا دستکش کاملاً ثابت روی دست قرار گیرد؛ بنا بر گزارش‌های بسیار، این پودرها آلرژی‌زا بوده و بسیاری از افراد نسبت به این پودرها حساسیت‌های پوستی نشان داده‌اند. این کاربران به جای دستکش لاتکس، می‌توانند از دستکش وینیل استفاده کنند. 

هر دو دستکش مقاومت خوبی در برابر ساییدگی، پارگی و سوراخ شدگی و محیط‌های قلیایی و اسیدی و نیز آلودگی‌های بیولوژیک مثل ویروس‌ها و باکتری‌ها دارند، اما هر دو محصول نیز نسبت به ترکیبات الکلی مقاومت پایینی داشته و در مجاورت الکل و دیگر مواد ضدعفونی‌کننده، دچار تغییر ساختار شیمیایی و ایجاد حفره در بافت می‌شوند. هنگام خرید هر دو دستکش وینیل و لاتکس توجه به تاریخ مصرف بسیار اهمیت دارد، شرایط نگهداری این دستکش‌ها در دمای بالا و در معرض نورآفتاب یا دیگر تشعشعات منجر به فساد دستکش و تحلیل رفتن بافت آنها می‌شود.

سخن پایانی

دست‌ها نخستین عضو بدن انسان در مواجه با محیط بیرون و همواره در معرض آلودگی‌های بسیار هستند؛ از اینرو، تأمین سلامت و حفظ بهداشت دست‌ها از نکات اولیه ایمنی کاری به شمار می‌رود؛ در این مقاله به این سؤال که دستکش وینیل چیست؟ به‌طور کامل پاسخ دادیم و کاربرد دستکش وینیل و تفاوت آن با دستکش لاتکس نیز مورد بررسی قرار گرفت؛ همچنین برخی از نکات برای تهیه انواع دستکش ایمنی را می‌توانید در سایت ایمن صنعت آریا مشاهده کنید.

نوشته شده در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دستکش وینیل چیست
فهرست مطالب
بستن
مقایسه