کفش ایمنی عایق برق: معمولاً برای افزایش ایمنی و حفظ سلامت باید از لباس و کفش کار استفاده کرد. مخصوصاً کفش ایمنی زیرا بیشتر آسیب ممکن است برای پای کارگر باشد. این روزها توجه زیادی به استفاده از تجهیزات ایمنی می‌شود، بنابراین لازم است هر مدیر یا صاحب کسب و کاری امنیت شغلی کارگران و کارمندان خود را در محیط کار فراهم کند. معمولا برای مشاغل مختلف از کفش‌های ایمنی مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام شرایط خاصی را می‌طلبد. به عنوان مثال، کفش‌های عایق الکتریکی معمولاً برای کارهای برقی و جوشکاری یا کارهایی که ممکن است خطر برق گرفتگی ایجاد کند، استفاده می‌شود.

کفش ایمنی عایق برق

اصولاً این کفش‌ها دارای قسمت PUR مانند هستند و در ساختار آن‌ها به هیچ عنوان از پنجه‌های فولادی و فلزی استفاده نشده است تا در محیط‌هایی که خطر برق گرفتگی وجود دارد کاملاً ایمن بوده و سلامت کارکنان را تامین کند.هر گونه کفش ایمنی عایق الکتریکی باید از چرم یا نوبوک باشد و به خصوص قسمت رویه این کفش‌ها باید از چرم باشد. در واقع می‌توان از این نوع کفش‌ها در کارخانه‌های تولید کابل‌های فشار قوی، نیروگاه‌ها یا سایر محیط‌ها و مکان‌های متصل به برق استفاده کرد. اصولاً این نوع کفش‌های ایمنی بدون چسب طراحی و تولید می‌شوند.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

✴️ بهترین و با کیفیت ترین مدل های جعبه آتش نشانی را با بهترین قیمت بازار در ایمن صنعت آریا پیدا کنید! ✴️

👈 جعبه آتش نشانی 👉

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

مشخصات کفش ایمنی عایق برق

لازم به ذکر است که قسمت رویی کفش ایمنی عایق برق معمولا از چرم گاوی و زیره آن از پلی اورتان می‌باشد. در بسیاری از موارد این نوع کفش‌ها بدون بند و حتی بدون چسب تولید می‌شوند اما برخی از آن‌ها به صورت فرم طراحی و تولید می‌شوند. در ساختار این نوع کفش ایمنی از فلز و استیل استفاده نشده است که ایمنی آن‌ها را دو چندان می‌کند. اصولاً پنجه استفاده شده در این کفش ایمنی از مواد کامپوزیت ساخته شده است که در برابر برق بسیار ایمن خواهد بود. یکی از مزیت‌های این کفش ایمنی با زیره PU این است که بسیار سبک وزن بوده و در برابر سایش یا سر خوردن مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

مشخصات کفش ایمنی عایق برق

این کفش‌ها را می‌توان در محیط‌های نفتی، اسیدی یا روغنی رقیق و حتی در خط مونتاژ کارخانه استفاده کرد. در واقع به دلیل عاری بودن از هرگونه فلز می‌توانند تا ۳۰۰۰۰ ولت یا عایق آزمایشگاهی تا ۲۷۵۰۰ ولت را تحمل کنند. این نوع کفش‌ها به گونه‌ای تولید می‌شوند که هیچ گونه بویی ندارند بلکه به عنوان ضد تعریق و ضد قارچ تولید می‌شوند. با استفاده از این کفش‌ها می‌توانید از پاهای خود در برابر آسیب‌های جدی محافظت کنید و سلامتی را به خود هدیه دهید. باید بدانید که کفش ایمنی عایق برق معمولا در انواع مختلفی ساخته می‌شود و هر کدام مشخصات فنی خاص خود را دارند.

استاندارد کفش ایمنی عایق الکتریکی 

به طور کلی برای اولین بار استانداردهای انواع کفش ایمنی در سال ۱۳۴۴ طراحی و پس از طراحی اجرا شد. از آنجایی که کفش‌های ایمنی طبق استانداردهای ملی که پس از قرار گرفتن در هوای مرطوب یا خشک در جای خود قرار می‌گیرند ضد الکتریسیته ساکن هستند، مقاومت الکتریکی آن‌ها باید بیش از ۱۰۰ کیلو اهم یا کمتر برابر با ۱۰۰۰ مگا اهم باشد. اساساً کفش‌های ایمنی عایق باید بر اساس استانداردها درجه‌بندی شده و در کلاس‌های الکتریکی ۰ یا ۰۰ قرار گیرند. طبق استانداردهای ملی، درجه عایق بودن کفش‌ها در برابر حرارت زیر آن‌ها باید در بالاترین حد با حداکثر دمای حدود ۲۲ درجه سانتیگراد باشد.

بنابراین با توجه به آنچه گفته شد، این کفش‌ها نباید در این دماها تغییر شکل داده یا بشکنند، بلکه باید کارایی خود را افزایش دهند. کفش ایمنی دی الکتریک مطابق با استانداردهای ASTM F۲۴۱۳-۱۱ و ASTM F۲۴۱۲-۱۱ طراحی و تولید می‌شود. استانداردی که باید برای این کفش‌ها استفاده شود این است که در هنگام جرقه آب نشوند. یا هنگام بالا رفتن از برج‌های برق نباید پاره شود. ضخامت آن باید به حدی باشد که در فصول گرم سال به پا آسیبی نرسد.

انواع کفش عایق برق

کفش‌های ایمنی دی الکتریک به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

کفش ایمنی غیر جهت دار

این نوع کفش‌ها معمولا غیررسمی هستند و در دسته EH قرار می‌گیرند. این نوع کفش‌ها عموما دارای زره ​​کامپوزیت یا فولادی هستند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند این نوع کفش‌ها انتخاب نامناسبی برای محیط‌های الکتریکی هستند، اما فلزات زمانی که با فلزات دیگر تماس پیدا می‌کنند، کار می‌کنند و حتی با مواد نارسانا محافظت می‌شوند. بنابراین، او در مکان‌هایی که در محافل زندگی است از کسی پنهان نمی‌شود.

انواع کفش عایق برق

کفش ایمنی ضد الکتریسیته ساکن

این نوع کفش‌ها گزینه مناسبی برای محیط‌های حساس به الکتریسیته ساکن هستند، یعنی به طور خاص برای این محیط‌ها طراحی شده اند. این کفش‌ها به از بین بردن کامل تجمع الکتریسیته ساکن در بدن کمک می‌کنند و در عین حال سطح قابل قبولی از مقاومت در برابر خطرات الکتریکی در مدارهای برق را ارائه می‌دهند. اصولاً این کفش‌های ایمنی با برچسب SD یا ESD برچسب‌گذاری شده اند.

کفش ایمنی رسانا

این کفش‌ها از مواد سیمانی مانند تولید می‌شوند که هیچ مقاومت الکتریکی ندارند. این کفش‌ها به بدن کمک می‌کنند تا در محیط‌هایی که الکتریسیته ساکن وجود دارد کاملاً ایمن باشد. اصولاً انواع کفش ایمنی عایق برق را می‌توانید به صورت اینترنتی با قیمت بسیار مناسب و کیفیت بالا خریداری کنید، ضمناً با خرید آن می‌توانید سلامت خود و یا کارکنان خود را حفظ کنید.

سخن نهایی

در این مقاله راجع به “کفش ایمنی عایق برق” صحبت کردیم. کفشی که هنگام کار استفاده می‌کنید باید مطابق با استانداردها باشد و از خرید کفش‌های غیر استاندارد خودداری کنید.

✏️ فروشگاه ایمن صنعت آریا آماده شنیدن پیشنهادات و نظرات شما عزیزان می‌باشد.

تاریخ انتشار 1401/04/29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *