استاندارد دستکش ایمنی

فهرست مطالب

استاندارد دستکش ایمنی: استفاده از ابزارهای ایمنی برای کارکردن بسیار مهم است. یکی از این ابزارها، دستکش ایمنی است. دستکش‌ها برای محافظت از دست‌ها و ساعد در برابر بریدگی، سوختگی، سرما، لرزش، زخم‌های سوراخ شده، ساییدگی، تماس پوست با مواد شیمیایی خطرناک و برخی شوک‌های الکتریکی هستند. جنس و نوع دستکش به ماهیت کار و خطراتی که در آن به وجود می‌آید، بستگی دارد. دستکش‌ها عملکرد متفاوتی دارند و هر یک برای خطری طراحی شده‌اند. این موضوع باعث شده تا یک دستکش تنها برای یک خطر کاربرد داشته باشد و در برابر خطرات دیگر، کارایی نداشته باشند. این در حالی است که ممکن است شکل ظاهری برخی از دستکش‌های ایمنی شبیه هم باشد. با توجه به وجود تعداد زیادی از دستکش‌ها که هرکدام برای کاری مناسب هستند، استانداردهایی برای دستکش ایمنی در نظر گرفته شده است.

استاندارد کلی برای دستکش‌های ایمنی این است که به استفاده‌کننده آن آسیبی وارد نکند و پوشیدن آن راحت باشد. ابعاد دستکش‌ها نباید پس از شستشو تغییر کند. اگر مواد خاصی در تولید دستکش به‌کاررفته که باعث حساسیت می‌شود، لازم است تا اطلاعات آن روی دستکش درج شود. هدف از ایمنی دستکش‌های ایمنی اهمیت آن‌ها به هنگام کار و محافظت از کاربران است. مثلاً در دستکش ایمنی برق، بسیار مهم است که دستکش‌ها عایقی برای جریان باشند. انواع استاندارد برای هر یک از دستکش‌های ایمنی وجود دارد که رعایت آن‌ها باعث حفظ جان و سلامت استفاده‌کننده است. مطابق با استاندارد دستکش‌های ایمنی باید آن‌ها در برابر ضربه‌ها و حرارت مقاوم باشند. در شرایط مختلف آب‌وهوایی این دستکش‌ها باید سازگاری لازم را داشته و از کاربر محافظت کنند.

نام گذاری استاندارد اعلام حریق

⭐⭐⭐⭐⭐

باکیفیت‌ترین لوازم ایمنی را از ایمن صنعت آریا بخواهید!

⭐⭐⭐⭐⭐

استانداردهای دستکش ایمنی

اگر بخواهیم بگوییم استاندارد دستکش ایمنی چیست باید بدانید که دستکش‌ها انواع مختلفی دارند که حسب کاربردشان، علائم اختصاری خاصی بر روی آنها وجود دارد که هرکدام معنای فنی دارند و مطلع بودن از آنها، مفید خواهد بود. برای مثال استاندارد EN 374 برای مشاغل آزمایشگاهی طراحی شده و بیانگر ارزیابی‌های شیمیایی است که در مرحله کیفیت‌سنجی بر روی دستکش‌ها اجرا شده‌اند.

حرفه‌هایی که از سردخانه‌ها استفاده می‌کنند و یا با برج‌های خنک‌کننده سروکار دارند بایستی از دستکش‌هایی با استاندارد EN 511 استفاده کنند که بیانگر تست موفقیت دستکش در برابر کاهش درجه دما خواهد بود.

آزمایشگاه‌های پاتولوژی و میکروبیولوژی باید از دستکش‌هایی استفاده کنند که ضدباکتری باشند و به علامت اختصاری En 421 توجه کنند که ارزیابی دستکش در برابر عوامل بیماری‌زا را نشان می‌دهد.


⭐⭐ ایمن صنعت آریا؛ فروشگاه تجهیزات ایمنی و آتش نشانی ⭐⭐


 

استانداردهای EN 388, 407, 420, 421, 455 , 659

اگر بر روی یک دستکش ایمنی علامت اختصاری EN 388 دیده شود به این معنی است که این ابزار ایمنی در برابر برش و ضربات مکانیکی و فیزیکی ارزیابی شده و با موفقیت این مرحله از کیفیت‌سنجی را پشت سر گذاشته است. همان گونه که گفته شد حرفه آتش‌نشانی نیز باید از دستکش ایمنی استفاده کند که علامت اختصاری آن EN 407 است و تست آتش را با موفقیت گذرانده است.

در سطرهای قبلی علامت اختصاری EN 421 برای عوامل بیماری‌زا بود اما باید گفت که این علامت برای مشاغل بیمارستانی که با MRI سروکار دارند، بیانگر مقاومت دستکش در برابر رادیواکتیو است. برای کارکنان اداره برق و تکنسین‌های این حوزه از علامت اختصاری EN 420 استفاده می‌شود که مقاومت محصول را در برابر این پتانسیل نشان می‌دهد.

این استاندارد در واقع یک دستورالعمل کلی است که تعیین می‌کند هر شخص باید از اصول طراحی و ساخت تجهیزات ایمنی مطلع باشد. یکی دیگر از استانداردهای مطرح در ساخت دستکش‌ها علامت EN 659 است که از ترکیب استاندارد ۴۲۰ و ۴۰۷ ساخته شده و مقاومت دستکش در برابر مواد شیمیایی و رطوبت برای شغل آتش‌نشانی می‌سنجد.

پزشکان برای معالجه بیماران و فرایندهای مهمی مانند جراحی از دستکش‌های ایمنی استفاده می‌کنند که استاندارد EN 455 بیانگر مقاومت آن است در برابر بریدگی‌های چاقوی جراحی و خطرات عفونی دیگر.

استاندارد دستکش ایمنی

استانداردهای ۱۲۴۷۷ و ایزو ۱۰۸۱۹

دستکش‌های ایمنی الکتریکی با استاندارد EN 60903 ارزیابی می‌شوند. مواد و مفاد این استاندارد شامل مواردی مانند اتمام کار، ابعاد و سایز دستکش، بسته‌بندی و آرم محصولات شرکت، کارایی‌های اساسی مکانیکی، تأثیرات دی‌الکتریکی، خواص دی‌الکتریک و تست حرارت بالا می‌باشد.

کارایی مکانیکی هر دستکش شامل مقاومت آن در برابر تنش، کشیدگی، سوراخ شدن و شکستن خواهد بود و برای ارزیابی تأثیرات دی‌الکتریکی نیز در برق تناوبی تا ۳۶ هزار ولت و برای جریان مستقیم تا ۵۴ هزار ولت، کیفیت‌سنجی خواهند شد. علامت اختصاری EN 12477 به طور منحصربه‌فرد برای حرفه جوشکاری به کار می‌رود که از ترکیب ۳۸۸ و ۴۰۷ برای ارزیابی کیفیت استفاده می‌کند.

این ترکیب به ترتیب برای تست ضربات فیزیکی و افزایش حرارت به کار برده می‌شود. شرح حفاظت دست در برابر جوش توسط دستکش‌ها با علامت ۱۲۴۷۷ انجام می‌گیرد. یک دستکش جوشکاری باید برای تست عمومی ۳۸۸ با موفقیت عمل کند و به‌موجب استاندارد ۴۰۷ نیز، بتواند، در برابر شعله مستقیم، فلزات مذاب گرمای حسی و گرمای تابشی مقاومت نماید. مجموعه‌های استانداردهای ایزو با شماره ۱۰۸۱۹ برای سنجش توانایی منتقل شدن ارتعاشات از دستکش به دست‌ها به کار می‌روند.

تست باند فرکانسی ایزو ۱۰۸۱۹ از ۲۵ تا ۱۲۵۰ هرتز انجام می‌شود. ضخامت متریال میرایی در دستکش محافظت در برابر ارتعاش، باید کمتر از ۸ میلی‌متر باشد و بتواند تمامی سطح دست و انگشتان را عایق کند.

استاندارد ANSI 105-2011

سازمان ANSI آمریکا در عین ساخت تولیدات مختلف و عرضه آنها به بازار، استانداردهای آن را نیز ضمانت می‌کند که در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ ویرایش شده است. این استاندارد شامل مواردی مانند تست و ارزیابی مقاومت دستکش در برابر برش، سوراخ شدن و سایش، مقاومت در برابر نفوذ و سایش مواد شیمیایی و درنهایت خواص اشتعالی می‌باشد.

کاهش ارتعاشات دست‌ها در زمان کار نیز از مواردی است که توسط این استاندارد، ضمانت خواهد شد. این رتبه‌بندی در کارایی دستکش‌های ایمنی به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا برای حرفه خود از یک دستکش ایمنی مناسب استفاده کنند. ویرایش جدید برای نسخه ۲۰۱۱، نسخه ۲۰۱۶ است که در مفاد آن علاوه بر استانداردهای قبلی که شکاف‌های علمی ناهمگن داشتند، سطوح علمی به آن ملحق شد تا رویکرد ایمنی توسعه پیدا کند.

در قیاس با استانداردها و کدهای ایمنی دیگر، این استاندارد از شمول و فراگیری بیشتری برخوردار است و با استفاده از پشتوانه علمی و عملی خود خواهد توانست که یک تجهیز ایمنی مناسب را به مخاطبان عرضه نماید.

تاریخ بروزرسانی 1401/04/17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استاندارد دستکش ایمنی
فهرست مطالب
بستن
مقایسه