ایمنی در معادن

فهرست مطالب

قبل از این که بگوییم ایمنی در معادن چگونه باید رعایت شود باید بدانید که کار در معادن یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا است که هر شغل سختی را بعد از آن بیان می‌کنند. در برخی کشورها صنعت معدن بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده یعنی حوادث، آسیب‌ها، مرگ و میر در آن بسیار زیاد است. در مراحل مختلف کار در این صنعت احتمال آسیب دیدگی و کشته شدن توسط عوامل مختلفی همچون مواد شیمیایی، گازها، گرما ،صدا، گرد و غبار و… وجود دارد. کارکنان معدن با توجه به این عوامل زیان آور گوناگون در معادن با خطرات زیادی روبه‌رو خواهند شد. اما خوشبختانه در چند سال اخیر با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات، تکنولوژی‌های کار در معادن، وجود تجهیزات و لوازم ایمنی و… دست به دست هم داده‌اند که این خطرات و حوادث به حداقل ممکن برسند.

ایمنی در معادن

البته موضوع بهداشت و ایمنی در محیط کار معادن هم بسیار مورد توجه قرار گرفته است به همین دلیل تمام کارکنان در این رابطه به خوبی آموزش دیده می‌شوند. در زمینه رعایت مقرارت ایمنی و بهداشتی موجود در معادن، سازمان‌های جهانی مرتبط زیادی دست به کار شده‌اند و برای انجام آن قوانین بلند بالا و برنامه‌های خاصی را در نظر گرفته‌اند. بهتر است بدانید که رعایت اصول ایمنی در معدن‌های مختلف بسیار مهم است به همین دلیل تمام قانون‌های ذکر شده را باید رعایت کرد و این امر در تمام کشورها لازم و ضروری است. در ادامه راجع به تجهیزات ایمنی که در معادن استفاده می‌شود، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تجهیزات ایمنی مورد استفاده در معادن

اساسا هر شغلی که افراد را در شرایط خطرناکی قرار دهد، به تجهیزات ایمنی خاصی نیازمند بوده که کار در معدن هم یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. محافظت کردن از سر تا پای افراد در معدن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که یک شخص باید انجام دهد. در واقع حوادث مختلفی در معادن رخ می‌دهد که معدنچی‌ باید در برابر آن‌ها ایمن و محافظت شده باشد. استفاده از تجهیزات ایمنی احتمال آسیب دیدگی را به اندازه قابل توجهی کم می‌کند و در عین حال به سلامت هر چه بیشتر افراد هم کمک می‌کند. در ادامه برخی از تجهیزاتی که یک کارکن معدن بایستی به همراه یا بر تن داشته باشد را معرفی می‌کنیم:

کلاه ایمنی

گفتنی است که 35% از آسیب‌هایی که به کارگران وارد می‌شود بابت پرتاپ سنگ روی سر آن‌ها است. برای رفع این مشکل لازم است که از کلاهی ایمنی استفاده شود که بیشترین محافظت را از سر و صورت داشته باشد و آسیب‌ها را به حداقل برساند. در واقع کلاه ایمنی می‌تواند که فشار ضربه‌های مختلف را کاهش دهد و در نهایت سر افراد را پوشش دهی کرده تا سالم بماند.

دستکش ایمنی

قطعا دست‌هایی که محافظت نشده باشند توسط زمین زخم می‌شوند. یک سری دستکش‌ها طراحی و تولید شده که مخصوص فعالیت‌های معدن است. اساسا این دستکش‌ها از کلار، چرم، بند ناف و یا ترکیب‌های مختلف ساخته می‌شوند. یک دستکش خوب باید دست و مچ دست را پوشش دهد که زخمی نشود.

ژاکت

جنس ژاکت‌های معدنچیان از نایلون بالستیک، چرم، کورلار، کورودورا و دیگر مصنوعات تولید می‌شود. این ژاکت‌ها به خوبی از بالا تنه کارکنان محافظت می‌کند که در برخی آن‌ها بالشتکی روی شانه‌ها، آرنج و ستون فقرات تعبیه شده است.

شلوار

این شلوارها نیز همچون ژاکت‌ها یا کاپشن‌ها تولید می‌شوند که از باسن و زانوها محافظت می‌کنند. البته پیشنهاد می‌کنیم که از شلوار جین استفاده کنید.

عینک مخصوص معدن

برای محافظت از چشم‌ها در برابر آسیب‌ها و حوادث ناگهانی معمولا از عینک استفاده می‌کنند. لازم است که کارکنان معدنچی در شرایط خاص از عینک استفاده کنند تا چشم‌هایشان کوچکترین آسیبی نبیند.

عینک مخصوص معدن

کفش ایمنی

و اما کفش ایمنی یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که باید برای رعایت ایمنی در معادن مورد استفاده قرار بگیرد. این کفش‌ها از نظر ظاهر و ساختاری که دارند با کفش‌های معمولی متفاوت هستند. در واقع در برای اشای تیز، جریان الکتریسیته، فشار و… از پاها محافظت کنند.

ایمنی در معادن زیرزمینی

معادن معولا به دو دسته کلی زیر زمینی و روباز تقسیم می‌شوند و در رابطه با ایمنی در معادن زیر زمینی و روباز باید بگوییم که کاملا متفاوت هستند. در واقع در معادنی که زیر زمینی هستند معمولا هوای مرده (ملوطی از نیتروژن و کربنیک)، انواع گازها (منو اکسید کربن، Co2، متان)، گرد و غبار، حریق، ریزش معدن و… وجود دارند که هر کدام به نوبه خود می‌توانند بسیار آسیب پذیر باشند. برای مواجه نشدن با آن‌ها بایستی نکات ایمنی را رعات کرد و حتما از تجهیزات ایمنی مختلفی هم استفاده شود. اصولا کارگران معادن زیرزمینی در مقایسه با معادن روباز در خطر بیشتری هستند و مسائل روانی ناشی از آن می‌تواند آسیب‌های مختلفی به کارکنان وارد کند. بنابراین بهتر است که حتی‌الامکان رفتارهای هر چند کوچک ایمنی را رعایت کنند و در این محیط‌ها به صورت مدیریت شده به کار خود ادامه دهند.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

✴️ بهترین و با کیفیت ترین مدل های جعبه آتش نشانی را با بهترین قیمت بازار در ایمن صنعت آریا پیدا کنید! ✴️

👈 جعبه آتش نشانی 👉

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

ایمنی در معادن زغال سنگ

در صورت عدم وجود تجهیزات ایمنی مناسب در معادن زغال سنگ حوادت مختلفی همچون ریزش زغال سنگ، آتش سوزی، انفجار و… به معدنچیان آسیب می‌زند. برای این که از این حوادث جلوگیری شود باید از دستکش ایمنی ،لباس مناسب، ماسک، کفش و کلاه ایمنی استفاده شود. معادن زغال سنگ زیادی در کشورهای مختلف وجود دارند که به علت عدم رعایت نکات ایمنی در آن‌ها مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. پس سلامت افراد در گرو استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب خواهد بود.

مشخصات کفش ایمنی عایق برق

نکات کلیدی دربازه ایمنی معدن

برای بالا رفتن سطح ایمنی در معادن باید که کارفرماها، مسئولین و کارگران به نکات زیادی همچون موارد زیر توجه کنند:

خطر را نادیده نگیرید

کار در معدن یک شغل پر خطر است که کوچک‌ترین بی‌ احتیاطی می‌تواند یک فاجعه به بار بیاورد. کارگران و مسئولین باید در تمام لحظات کاملا هوشیار باشند و نکات ایمنی را رعایت کنند.

داشتن برنامه ریزی اصولی

در واقع تمام خطرها بایستی ارزیابی شوند و دستورالعمل خاص و روشنی برای کارکنان وجود داشته باشد. در این صورت است که خطرات کاهش می‌یابند و نیروی کار هم سالم خواهد بود.

رعایت ایمنی در معادن به صورت حرفه‌ای آموزش داده شود

تمام افرادی که در یک تیم هستند باید به صورت منظمم دوره‌های آموزش ایمنی در معادن را بگذرانند. این جلسات آموزشی معمولا به صورت تئوری و عملی هستند که برای کارکنان جدید و قدیم می‌توانند مفید واقع شوند.

از سلامت روانی و جسمی فرد مطمئن شوید

کار در معادن یک کار سخت از دو جنبه روانی و جسمی است بنابراین یک استراحت خوب و تغذیه مناسب می‌تواند از بروز حوادث تا حد زیادی جلوگیری کند. کارگرانی که سلامت جسمی و روانی ندارند، برای مثال خسته هستند بیشتری خطاها را مرتکب می‌شوند.

محافظت از ریه‌ها

برای این که ریه‌ها در امان باشند مطمئن شوید که از یک محافظ تنفسی مناسب استفاده می‌کنید. در واقع ذرات یا سایت‌های استخراج به ریه‌های یک معدنچی آسیب می‌زنند و سال‌ها طول می‌کشد که عوارض آن‌ها را مشاهده کنید.

استفاده از تجهیزات ایمنی در معادن

تجهیزات و لوازم زیادی تولید شده‌اند که برای محافظت از کارکنان باید استفاده شوند. از جمله این تجهیزات می‌توان به دستکش ایمنی، لباس ایمنی، کلاه ایمنی، عینک و کفش ایمنی و… اشاره کرد. این تجهیزات می‌توانند در شرایط بحرانی به کمک افراد بیایند و آن‌ها را سالم نگهدارند.

رعایت ایمنی برق

تجهیزات الکتریکی بسیار متنوعی در محیط‌های استخراج است که به صورت دائم مورد استفاده قرار می‌گیرند. گاهی اوقات به دلیل ضرورت دستگاه‌ها را به داخل یا خارج معدن جابه‌جا می‌کنند. ممکن است که در حین جابه‌جایی خطر برق گرفتگی به وجود بیاید. بنابراین بایستی که مسئولین در این رابطه استانداردهای لازم را در نظر بگیرند.

سخن نهایی

در این مطلب سعی کردیم ایمنی در معادن را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم و بگوییم که با رعایت چه مفادی این ایمنی برقرار می‌شود. ایمن صنعت آریا همواره در تلاش است که بهترین تجهیزات ایمنی را در اختیار معدنچیان عزیز قرار دهد؛ تمام تجهیزات ایمنی موجود در این فروشگاه از قیمت و کیفیتی مناسبی برخوردارند.

تاریخ انتشار 1401/07/18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایمنی در معادن و تجهیزات مورد نیاز آن
فهرست مطالب
بستن
مقایسه