نصب جعبه آتش نشانی

فهرست مطالب

آتش سوزی همواره یکی از تهدیدات جدی در ساختمان‌هاست و در یک چشم برهم زدن، می‌تواند همه چیز را نابود کند. انجام تمهیدات لازم جهت کاهش احتمال آتش‌سوزی و به‌کارگیری تجهیزات مورد نیاز برای اطفاء حریق در ساختمان‌ها، کاملا جدی و ضروری است. تجهیزات و ابزارهای متعددی برای کنترل آتش‌سوزی، به کار گرفته می‌شوند. یکی از کارامدترین تجهیزات و امکانات برای اطفاء حریق ساختمان‌ها، جعبه‌های آتش نشانی هستند. نصب این جعبه برای بسیاری از ساختمان‌ها و مراکز اجباری است، بدین معنی که برای پایان کار حتما نیاز به تایید سازمان آتش نشانی خواهید داشت. ما در این مقاله در ارتباط با جعبه آتش نشانی، سپس نحوه نصب جعبه آتش نشانی و طریقه استفاده از آن، اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

نحوه نصب جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه آتش نشانی یا اصطلاحا فایر باکس پس از کپسول آتش نشانی، جزو ساده‌ترین تجهیزات اطفا حریق می‌باشد و حاوی جزئیاتی است که این محصول را به یک تجهیز کارآمد تبدیل کرده است. این جعبه حاوی شلنگ آبرسان، کپسول آتش نشانی، قرقره، شیرالات، کوپلینگ و نازل می‌باشد.

• شلنگ: شلنگ‌ها به گونه‌ای طراحی شده که در برابر آب با فشار بالا مقاومت می‌کند، بنابراین باید سخت باشد اما در عین حال در قرقره مخصوصی پیچیده می‌شود، پس باید منعطف باشد. معمولا از پارچه‌های نایلنی بافته شده و انواع مختلف لاستیک ساخته می‌شوند. طول شلنگ نباید بیشتر از ۲۰ متر باشد.

• قرقره: وظیفه نگه داری از شلنگ آتش نشانی و همچنین آبرسانی را نیز برعهده دارد.

• نازل: مسئول پخش کردن آب است.

• کوپلینگ: جهت اتصال شلنگ‌ها، نازل و سایر تجهیزات آتش نشانی است. این محصول به دو نوع توکار و روکار در بازار موجود می‌باشد. از آنجایی‌که برای نصب مدل توکار، باید در حین ساخت ساختمان، فضای لازم، درون دیوار، ایجاد گردد، بیشتر در ساختمان‌های نوساخت دیده می‌شود.

جنس این جعبه از فولاد استنلس است که در برابر خوردگی و اکسید شدن از خود مقاومت نشان می‌دهد. این جعبه‌ها به سه رنگ قرمز، خاکستری یا استیل در بازار عرضه می‌شوند. اندازه استاندارد برای جعبه‌های آتش نشانی (ارتفاع ۷۴، عرض ۶۰، عمق ۱۵ یا ۲۰ سانتی متر) است؛ اما در اندازه‌های دیگر هم به صورت سفارشی تولید می‌شود. برخی از جعبه‌های آتش نشانی سفارشی، حتی دارای ۲ عدد کپسول آتش نشانی هستند.

·····························································································································

📌 فرصت مشاوره ویژه و رایگان با کارشناسان ایمن صنعت آریا را از دست ندهید! 📌

02166172881 📞  |    09126631419 📞  |  09125111428 📞

·····························································································································

انواع جعبه‌های آتش نشانی :

• تک کابین: دارای همه وسایل جعبه می‌باشد. به طور کلی یک در و یک محفظه دارد.
• دو کابین: همان طور که از نامش مشخص است دارای دو در و دو محفظه است، یکی برای کپسول و دیگری برای سایر وسایل جعبه.
• سه کابین: طبیعتا فضای بیشتری نسبت ب سایر انواع دارد علاوه بر وسایلی که انواع تک کابین و دو کابین دارد، دارای شلنگ‌های پهن برزنتی و هوزریل آتش نشانی نیز است.

مراحل نحوه نصب جعبه آتش نشانی

محل نصب جعبه آتش نشانی

محل نصب این جعبه‌ها بسیار حائز اهمیت است. زیرا استفاده از آن در هنگام آتش سوزی باید به راحتی صورت پذیرد، پس باید در جایی نصب شود که در دید عموم، نزدیک درهای ورودی و خروجی پاگردها و پله اظطراری باشد. هم چنین در جعبه‌ها باید به راحتی باز شود. ارتفاع این جعبه‌ها از کف ساختمان باید در حدود (۱.۲_۱.۳ متر) باشد. محل نصب به‌خصوص در مدل‌های روکار باید در جایی صورت بگیرد تا مانع حرکت افراد نشود و افراد به راحتی بتوانند حرکت کنند.

·····························································································································

انواع تجهیزات آتش نشانی با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت بازار در ایمن صنعت آریا

📌 سیستم اعلان حریق  | 📌 دستگاه تنفسی  | 📌 کپسول اکسیژن  |  📌 کپسول آتش نشانی 

·····························································································································

مراحل نحوه نصب جعبه آتش نشانی

پیش از نصب جعبه آتش نشانی، دقت کنید که لوله کشی به شکلی باشد که شیر آتش نشانی، بالا یا پایین و در جهت لولا جای گیرد. در بیشتر جعبه‌ها برای راحتی کار شما و جلوگیری از آسیب به جعبه هم در بالا و هم در پایین ۴ عدد سوراخ برای ورودی لوله‌های‌تر و خشک پیش بینی شده است، تا نصب آن در هر شرایطی متناسب با پروژه ورودی آب میسر گردد. اما اگر بنا به هر دلیلی این سوراخ‌ها موجود نبود، به روش زیر مراحل نصب جعبه آتش نشانی را انجام دهید:

1. محل نصب را روی جعبه مشخص کنید. بعد جعبه را روی یک سندان فلزی بزرگ قرار دهید، با قلم ناخنی و چکش محل شیر را مشخص کنید.

2. بعد از بستن شیر فلکه اصلی ساختمان، درپوش محل نصب شیر را باز کنید.

3. به کمک دریل و مته، ۴ سوراخ در پشت جعبه ایجاد کنید، این سوراخ‌ها باید به اندازه ۱۰ سانتی متر از هر طرف جعبه فاصله داشته باشند.

4. در این مرحله جعبه را روی دیوار و محلی که شیر است، قرار دهید. اما باید توجه داشته باشید که انشعاب لوله آب باید دقیقا جلوی سوراخ شیر در جعبه باشد. حال با یک ماژیک، سوراخ‌های پشت جعبه را روی دیوار مشخص کنید.

5. در این مرحله از کار با استفاده از چکش و سنبه نشان روی علامت‌ها ضربه وارد کنید، تا جای سوراخ‌ها مشخص شود. به صورتی که در هنگام استفاده از دریل، نوک مته از روی علامت‌ها سُر نخورد.

6. در این مرحله مته الماسه نمره ۸ را روی دریل بسته، بعد علامت‌ها را با توجه به طول پیچ سوراخ کنید.

7. حال رول پلاک‌ها را درون سوراخ‌ها گذاشته، با چکش به آن‌ها ضربه بزنید تا هم سطح دیوار شوند.

8. سوراخ‌های پشت جعبه را با سوراخ‌های دیوار یکسان کنید و بعد پیچ و واشرها را از داخل جعبه محکم ببندید. توجه کنید تا حتما جعبه صاف باشد.

9. در این مرحله با پیچیدن مقداری خمیر و کنف روی رنده شیر جعبه، آن را به لوله کشی وصل کنید.

10. حالا نوبت آن است که شیر فلکه اصلی را باز کنید، و همچنین محل اتصال شیر به لوله کشی را چک کنید تا نشتی نداشته باشد.

11. در مرحله اخر نصب جعبه آتش نشانی، کوپلینگ را به شلنگ وصل کنید. و قرقره، شلنگ و نازل را درون جعبه قرار داده و درب ان را ببندید.

همان طور که می‌دانید دو مدل جعبه‌های رو کار و توکار در بازار عرضه می‌شود پس طریقه استفاده از آن‌ها متفاوت است.

توکار: برای نصب این مدل در ابتدا باید محل نصب را مشخص کنید، سپس یک کلاف اهنی را نصب کنید، در مرحله بعد جعبه را نصب کنید، حال به کمک پیچ، جعبه و کلاف را با یک دیگر متصل و محکم کنید.

روکار: برای نصب این مدل از جعبه ابتدا باید آن را تراز، و جایگاه نصب آن را دقیقا مشخص کنید. برای نصب آن از ۴ عدد رول بولت سایز (ام۶) استفاده کنید. محل نصب رو کار باید ۱۳۰ متر بالاتر از کف ساختمان باشد.

روش استفاده از جعبه آتش نشانی

جزئیات نصب جعبه آتش نشانی

در هنگام نصب و بهره‌برداری از جعبه آتش نشانی، توجه به نکات زیر می‌تواند از بروز مشکلات، جلوگیری کند.

📍 در هنگام نصب جهت جلوگیری از آسیب به بدنه آن را با سلفون بپوشانید.
📍 تجهیزات داخل جعبه حداقل باید ۱۰ سانتی متر از یک دیگر فاصله داشته باشند.
📍 جعبه‌ها را در محل‌هایی که امکان آتش سوزی کمتر است، نصب کنید.
📍 در هنگام نصب می‌بایست از وصل بودن لوله انتقال دهنده آب به آب شهری اطمینان حاصل پیدا کنید.
📍 برای راحتی کار قبل از نصب قرقره، شیلنگ و سایر تجهیزات جعبه را بیرون قرار دهید.
📍 نصب جعبه‌ها باید به گونه‌ای باشد که کل ساختمان را پوشش دهند، بهتر است درهر طبقه به صورت جداگانه نصب شود. فاصله نصب جعبه‌ها باید ۳۰ متر باشد.
📍 چک کنید تا پس از نصب، درب جعبه به راحتی باز و بسته شود. شلنگ‌ها به راحتی باید باز شوند.
📍 نشت آب نباید بیش از ۵ لیتر در ۳ دقیقه باشد.
📍 سعی کنید سالانه ۱_۲ بار جعبه‌ها را تست کنید.

·····························································································································

🔥 باکیفیت ترین تجهیزات ضدحریق و آتش با بهترین قیمت در ایمن صنعت آریا 🔥

📌 اتصالات آتش نشانی  | 📌 شیلنگ آتش نشانی  | 📌 لباس آتش نشانی |  📌 چکمه آتش نشانی  | 📌 پتو نسوز  | 📌 کپسول آتش نشانی

·····························································································································

طراحی لوله کشی آتش نشانی ساختمان

نوع لوله کشی ساختمان‌ها به منظور نصب جعبه آتش نشانی، به سه صورت تر، خشک و ترکیبی صورت می‌گیرد.

🔸 سیستم تر: در این نوع از سیستم، لوله کشی از پایین‌ترین سطح ساختمان شروع می‌شود و تا بالاترین سطح ساختمان امتداد می‌یابد. لوله‌ها در این سیستم مستقیما به آب شهری متصل بوده و اجازه می‌دهند در این سیستم همیشه آب موجود باشد.

🔸 سیستم خشک: این مدل برعکس سیستم‌تر است. در واقع شبکه لوله کشی در ساختمان به لوله آب شهری متصل نبوده، و شیر ورودی آن در مجاورت درب ورودی یا طبقه همکف است. در هنگام آتش سوزی پمپ خودکار آتش نشانی، به درون شبکه پمپاژ گردیده و در تمامی خروجی‌ها دریافت می‌شود.

🔸 سیستم ترکیبی: همانطور که از نامش پیداست هر دو مدل سیستم لوله کشی را دارا است.

روش استفاده از جعبه آتش نشانی

در هنگام آتش سوزی اولین و مهم‌ترین کار این است که شما آرامش خود را حفظ کنید، سپس به سراغ جعبه‌های آتش نشانی بروید و همان طور که توضیح دادیم از آن جهت اطفاء حریق استفاده نمایید.

۱. در مرحله اول باید شلنگ را از قرقره باز و جدا کنید.
۲. یک سر شلنگ را ب شیرفلکه که درون جعبه است، و سر دیگر آن را به تبدیلی که روی نازل است، متصل کنید.
۳. شیر فلکه را به ارامی باز کنید.
۴. دراین مرحله اقدام به اطفا حریق نماید. البته توجه داشته باشید که شلنگ پیچ و تابی نداشته باشد، تا اطفا حریق به سهولت انجام شود.

سخن پایانی
تلاش ما در این مقاله بر این بوده است، که در ارتباط با یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات غیراتوماتیک آتش نشانی که به واسطه آن می‌توانیم در لحظات اولیه آتش سوزی، نسبت به کنترل آن، اقدام کنیم اطلاعاتی جامع و کامل در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نصب جعبه آتش نشانی
فهرست مطالب
بستن
مقایسه