انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی

فهرست مطالب

 انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی

بدون شک علائم راهنمایی و رانندگی نقش مهمی در نظم دهی رفت‌وآمد دارند. همچنین قبولی در آزمون‌های آیین‌نامه رانندگی نیز بدون شناخت تابلوها و علائم راهنمایی رانندگی ممکن نیست. در ادامه قصد داریم تا انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی همراه با روش‌های شناسایی و یادگیری آن‌ها را معرفی کنیم.

مفهوم رنگ‌ها در علائم عبور و مرور

هرکدام از رنگ‌ها در علامت و تابلوهای عبور و مرور دارای معنا و مفهوم خاص خود بوده که احتمالاً انواع رنگ‌های تابلوهای راهنمایی و رانندگی را در خیابان‌ها و جاده‌ها دیده‌اید. به‌طورکلی رنگ‌های به‌کاررفته در تابلوهای راهنمایی و رانندگی شامل ۸ رنگ قرمز، سبز، آبی، زرد، نارنجی، قهوه‌ای و ترکیب رنگ سیاه‌ و سفید بوده که در ادامه به شرح و بیان مفهوم هر یک از این رنگ‌ها می‌پردازیم:

🔵 مفهوم رنگ آبی: به‌طوری کلی رنگ آبی نشان‌دهنده مفهوم‌های اطلاع‌رسانی و راهنمایی است و جهت مواردی ازجمله راهنمای خدمات، حرکات مجاز، علائم اخباری و راهنمای مسیر در آزاد راه‌ها استفاده می‌گردد.

🟡 مفهوم رنگ زرد: رنگ زرد نشانگر هشدارهای عمومی و یا هشدارهایی مثل وجود عملیات ساختمانی یا تعمیر و نگهداری در مکان نصب تابلو است.

🟠 مفهوم رنگ نارنجی: رنگ نارنجی بیان‌کننده رسیدن به مناطق اداری، آموزشی و خدماتی بوده و تابلوهای نارنجی ‌رنگ در نزدیکی این اماکن نصب می‌شوند.

🟤 مفهوم رنگ قهوه‌ای: رنگ قهوه‌ای جهت نشان دادن مناطق تفریحی گردشگری و یا فرهنگی تعریف ‌شده است.

مفهوم رنگ سیاه‌ و سفید: این رنگ که به شکل ترکیبی از دورنگ سیاه‌ و سفید است جهت علائم دستوری و یا راهنمای مسیر در سایر راه‌ها استفاده می‌شود.

🔴 مفهوم رنگ قرمز: قرمز در تابلوهای رانندگی مفهوم بازدارنده و منع‌کننده داشته و برای تابلوهایی مثل تابلوی ایست استفاده می‌شود.

🟢 مفهوم رنگ سبز: رنگ سبز برای حرکت‌های مجاز یا راهنمای مسیر در بزرگراه‌ها است و یا برای نشان دادن وجود اماکن مذهبی در طول مسیر می‌باشد.

آموزش تابلوهای راهنمایی رانندگی

قبل از هر چیزی ابتدا لازم است بدانید تابلوهای رانندگی چند نوع هستند؛ تابلوهای راهنمایی و رانندگی در کل به چهار دسته‌ی اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند و گاهی مفهوم خبری دارند، گاهی دستوری و امری هستند و در مواقعی باز دارنده ‌اند. اساس دسته‌بندی این تابلوها نیز بر اساس همین مفهومی است که دارند:

📌تابلوهای انتظامی 

📌تابلوهای اخطاری 

📌تابلوهای اخباری 

📌تابلوهای محلی 

در ادامه با این تابلوهای راهنمایی و رانندگی بیشتر آشنا خواهیم شد و روش‌هایی جهت تشخیص آن‌ها و همچنین نمونه‌هایی از هر یک را مشاهده می‌کنیم.

تابلوهای  راهنمایی و  رانندگی انتظامی

این نوع از تابلوها بازدارنده هستند و با دیدن آن‌ها متوجه می‌شویم از انجام عملی که در تابلو نشان داده‌شده، پرهیز کنیم. این تابلوها نیز خود دارای انواعی هستند که در ادامه آورده شده است:

تابلوهای دایره ای شکل با حاشیه قرمز به چه معناست

مفهوم این تابلو ممنوع بودن می‌باشد و با نظر به شکل وسط تابلو می‌توانیم بفهمیم در آن‌ مکان چه عملی ممنوع است.

تابلوهای دایره‌ای با پس‌زمینه‌ی آبی بدون حاشیه قرمز

تابلوهای آبی بدون حاشیه قرمز مفهوم اجازه برای به انجام رساندن عملی را دارند و البته در مواردی این اجازه را تنها به یک عمل خاص محدود می‌کنند مانند تابلوی فقط گردش‌ به‌ راست مجاز است که اجازه گردش را تنها به سمت راست محدود کرده میکند.

تابلوهای حق تقدم و دیگر تابلوهای انتظامی

تابلوهای حق تقدم و تعدادی دیگر از تابلوهای انتظامی جزو دودسته بالا نبوده و خود دسته‌ای جدا هستند. تابلوی حق تقدم به شکل مثلث نشسته روی یک رأس می‌باشد و البته تابلوهای دیگری هم وجود دارند که بعضی‌اوقات به همین دلیل در تقاطع‌ها نصب می‌گردند.

تابلوهای راهنمایی و رانندگی اخطاری

نوع دوم علائم راهنمایی و رانندگی اخطاری بوده که همان‌گونه که از نامشان نیز قابل ‌برداشت است، خطر موجود بر سر راه را هشدار داده که نوع تابلوها در قوانین راهنمایی رانندگی، راننده را به انجام کاری ملزم نکرده، بلکه راننده با مشاهده این تابلوها باید اقداماتی در جهت پیشگیری از خطر به انجام رساند؛ مانند نمونه هنگام مشاهده تابلوی دست‌انداز جهت جلوگیری از آسیب به اتومبیل و بروز حوادث لازم است تا سرعت‌تان را کاهش دهید. این‌چنین تابلوها اغلب به‌صورت مثلث با حاشیه‌ی قرمز هستند.

تابلوهای راهنمایی و  رانندگی اخباری

این تابلوها نقش آگاهی دهندگی داشته و به‌عنوان راهنمای مسیر شناخته می‌شوند. کاربرد دیگر تابلوهای اخباری نشان دادن و آگاهی دادن از وجود اماکن و خدمات بوده و معمولاً به‌صورت مستطیل می‌باشند.

تابلوهای راهنمایی و  رانندگی محلی

تابلوهای راهنمایی رانندگی محلی، مرز و محدوده جاده را نشان داده و جداکننده جریان‌های همگرا نیز هستند. این تابلوها راننده را برای عدم خروج از مرز و حدود جاده به‌ویژه در هنگام تاریکی هوا، یاری می‌رسانند و برای راننده امکان نشان دادن واکنش مناسب‌تر جهت تغییر مسیر یا موارد دیگر را از مسافت دورتر فراهم می‌آورند.

مهم‌ترین علائم راهنمایی رانندگی

در آخر به معرفی مهم‌ترین و پرکاربردترین تابلوهای راهنمایی و رانندگی می‌پردازیم:

از تابلوهای دایره‌ای شکل با حاشیه قرمز که مفهوم ممنوع بودن داشتند، می‌توان به ورود از هر دو طرف ممنوع، سبقت ممنوع، پارک ممنوع، ورودممنوع و توقف ممنوع اشاره داشت.

تابلو فقط گردش‌به‌چپ مجار است، حداقل سرعت ۳۰ کیلومتر مجاز است، فقط عبور پیاده مجاز است و فقط عبور به چپ مجاز است نیز از مهم‌ترین تابلوهای دایره‌ای آبی بدون حاشیه قرمز هستند.

از علائم‌ مهم اخطاری می‌توان به دست‌انداز، گذرگاه عابر پیاده، جاده دوطرفه است و ریزش سنگ اشاره کرد و از علائم اخباری مهم به مواردی همچون ایستگاه اتوبوس، جایگاه سوخت، آزادراه، هتل و ورود به شهر اشاره نمود.

تابلو ایست، تابلو رعایت حق تقدم، تابلو خیابان اصلی، تابلو پایان خیابان اصلی، تابلو حق تقدم با شما و تابلو حق تقدم با وسیله مقابل هم از سایر تابلوهای راهنمایی رانندگی مهم و پراستفاده می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی
فهرست مطالب
بستن
مقایسه