لوازم ایمنی جوشکاری

فهرست مطالب

استفاده از لوازم ایمنی فردی یکی از راهکارهای تأثیرگذار در حذف یا کاهش خطرات احتمالی یک حادثه می‌باشد. استفاده نکردن از این تجهیزات ممکن است باعث از دست دادن سلامتی و یا حتی جان نیروی انسانی شود که جبران‌ناپذیر است. تجهیزات ایمنی فردی، ابزاری هستند که کارکنان در شغل‌های مختلف جهت حفاظت از جان خود و متناسب با نوع کار و شرایط موجود در محل کار باید از آن‌ها استفاده کنند.

با توجه به اینکه خطرات احتمالی ناشی از جوشکاری متفاوت است، و به دلیل تماس جوشکار با اشعه حرارتی و نور که شامل اشعه ماورای بنفش هم می‌شود، خطراتی از جمله پاشیدن فلزات و انرژی الکتریکی که ممکن است اثرات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد، همواره فرد جوشکار را تهدید نموده و استفاده از لوازم حفاظتی امری مهم و ضروری است. استفاده درست از وسایل حفاظتی علاوه بر حفاظت جوشکار از خطر، تضمین یک کار مطمئن را به او می‌دهد.

برای پیشگیری از بروز حادثه و یا آسیب در شغل جوشکاری استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در این کار بسیار مهم، و حائز اهمیت است. جوشکاری شغلی است که می‌توان هم به‌صورت فردی فعالیت نمود و هم به‌صورت گروهی؛ از ین رو واجب است تا در موقع کار این برآورد انجام شود که جوشکاری تا چه حد در صنعت یا شغل موردنظر می‌تواند خطرساز باشد و تا چه حدی نیاز به برقرار سازی اصول ایمنی دارد، چراکه همانطور که گفته شد شغل جوشکاری تجهیزات زیادی دارد که منبع آلودگی‌اند و می‌توانند دردسرساز شوند.

لوازم جوشکاری

انواع لوازم و تجهیزات ایمنی جوشکاری

وسایل حفاظتی مورد نیاز جوشکاران در طی جوشکاری شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پرتوهای جوشکاری ممکن است باعث سوختگی تابشی پوست و همچنین چشم‌ها شوند؛ برای جلوگیری از آسیب پرتوهای جوشکاری استفاده از وسایلی مانند: فیلتر نوری، عینک ایمنی، دستکش‌های مخصوص و شیلد صورت و … لازم و ضروری است.
  • الکتریسیته‌ی موجود در جوشکاری ممکن است فرد را دچار سوختگی و شوک الکتریکی کند؛ استفاده از شیلد صورت و دستکش برای جلوگیری از بروز این عارضه ضروری است.
  • گازهایی که در دودهای جوشکاری آزاد می‌شوند می‌توانند باعث خفگی فرد و آسیب جدی به چشم‌ها شوند؛ استفاده از عینک ایمنی و همچنین لوازم ایمنی تنفسی، بدین منظور ضروری و لازم است.
  • در جوشکاری ممکن است ذراتی در محیط پراکنده شده و سبب آسیب‌های فیزیکی شوند؛ استفاده از عینک ایمنی و تجهیزات RPE برای جلوگیری از ین آسیب جزء واجبات این شغل است.
  • صداهایی در جوشکاری تولید می‌شوند که می‌توانند باعث آسیب به گوش و شنوایی فرد شوند؛ برای پیشگیری از این آسیب استفاده از حفاظ گوش تأثیر بسزایی دارد.
  • جرقه و پاشیده شدن مواد در جوشکاری بسیار خطرآفرین بوده و باعث سوختگی و جراحت فیزیکی فرد می‌شود؛ لوازمی مانند: شیلد صورت، عینک ایمنی، حفاظ گوش و همچنین دستکش می‌تواند ایمنی فرد را در برابر جرقه و پاشیده شدن مواد، تأمین کند.

در ادامه به توضیح بیش‌تری پیرامون انواع وسایل حفاظت فردی در جوشکاری خواهیم پرداخت:

شیلد صورت:

شیلد صورت یک نمونه از وسایل حفاظت فردی تنفسی است که به دو نوع تقسیم می‌شود: پوشش‌دار بازتابشی و بدون پوشش بازتابشی. این شیلد‌ها سبب انعکاس گرمای تابشی ناشی از جوشکاری شده و باعث می‌شوند تا این گرما متوجه فرد جوشکار نشود.

شیلد‌ها در دو نوع دستی و مکانیکی ساخته می‌شوند. این شیلد ها سر و صورت را در برابر تابش‌ها و احتمال برخورد اشیا حفاظت می‌کنند.

هودهای ضد اشعه: این هودها در انواع مختلفی ساخته‌شده‌اند و باعث حفاظت کامل از سر می‌شوند؛ این حفاظت در برابر غلظت بالای گاز (CO2 ) یا پاشیده شدن مواد ایجاد می‌شود.

 

عینک ایمنی:

عینک ایمنی محافظ چشم‌ها از قسمت جلو هستند و همچنین می‌توانند حفاظ کامل داشته باشند و چشم‌ها را به‌طور کامل پوشش دهند. ازاین‌رو به دو نوع بدون شیلد جانبی و با سپر جانبی کامل ساخته و در بازار عرضه می‌شوند.

گاگل:

این وسیله یکی دیگر از وسایل حفاظت شخصی در جوشکاری بوده که برای تأمین ایمنی فرد در برابر جرقه، پاشش مواد و ضربات استفاده می‌شود و در سه نوع تهویه مستقیم، بدون تهویه و تهویه غیرمستقیم عرضه می‌شوند.

گاگل‌های فنجانی و گاگل‌های پوششی جوشکاری هم از انواع دیگر گاگل های مورداستفاده در جوشکاری هستند.

تجهیزات ایمنی جوشکاری

صداگیرها:

برای محافظت از گوش در برابر صداهای جوشکاری در این عملیات، باید از انواع گوشی‌های صداگیر استفاده شود. فوم ایرماف و ایرپلاگ هم تجهیزات کوچکی هستند، که درون حفره‌ی گوش قرار خواهند گرفت و مانع از آسیب دیدن گوش در برابر صداهای ناشی از این شغل می‌شوند. همچنین وسایل دیگری مانند ایرپلاک های پیش‌ساخته و درپوش‌های گوش هم‌جهت جلوگیری از رسیدن صدا به گوش می‌توانند مورداستفاده قرار گیرند.

تجهیزات حفاظت تنفسی

انواع لوازم حفاظت تنفسی شامل موارد زیر می‌شوند:

1 .    فیلتر تنفسی یک‌بارمصرف که روی بخشی از صورت قرار می‌گیرد.

2 .    ماسک نیم صورت دارای فیلتر.

3 .    ماسک تمام‌صورت دارای فیلتر.

4 .    رسپیراتورکه دارای منبع تأمین نیرو به همراه هود یا هلمت است.

5 .    رسپیراتور که دارای منبع تأمین نیروی کمکی به همراه ماسک تمام‌صورت است.

دستکش ایمنی

 دستکش‌ ایمنی برای حافظت از دست و بازو هم در انواع مختلف ساخته و به فروش می‌رسند؛ انواع مختلف این دستکش‌ها عبارت‌اند از:

1 .    دستکش‌های پارچه‌ای (ساده یا روکش‌دار)

2 .    دستکش‌های پارچه‌ای کف چرمی

3 .    دستکش چرمی مچ کوتاه

4 .    دستکش تمام چرم سبک‌وزن

5 .    دستکش‌های سنگین‌وزن

6 .    دستکش‌های سنگین‌وزن با پوشش آلومینیومی در پشت و جلو

7  .  دستکش‌های چرم که عایقی در برابر گرما است

8 .    دستکش‌های بلند

 

همه این تجهیزات ایمنی که در بالا نام بردیم، جزء واجباتی هستند که باید در تمامی محیط‌های کاری که در آن کار جوشکاری انجام می‌شود، توسط فرد جوشکار استفاده شوند. فروشگاه ایمن صنعت آریا جزء فروشگاه‌هایی است که سال‌هاست در این زمینه فعالیت نموده و لوازم و تجهیزات ایمنی جوشکاری را با کیفیت مطلوب و قیمتی مناسب به مشتریان خود عرضه می‌کند؛ شما بازدیدکننده گرامی برای تهیه این تجهیزات ایمنی می‌توانید به این فروشگاه مراجعه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوازم ایمنی جوشکاری
فهرست مطالب
بستن
مقایسه