مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار

فهرست مطالب

باتوجه به بیماریهایی که امروزه در جریان است بیماریهای ویروسی همچون کرونا، آنفولانزا و ابولا و … باعث شده است که همگی به سمت محافظت از تنفس با استفاده از ماسک‌ها روی بیاوریم. اما مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار نیزحائز اهمیت است.

یکی از عوامل تعیین‌کننده، مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار است، در صورتیکه در محیط‌های آزمایشگاهی و سمی از این ماسک‌ها استفاده می‌کنید، حتما هر 2 ساعت یکبار ماسک خود را تعویض نمائید. اگر تنها برای حفاظت از تنفس خود در برابر آلاینده‌های هوا و آلودگی از اینگونه ماسک‌ها استفاده می‌کنید، بازه استفاده از این ماسک ایمنی می‌تواند بین 3 الی 9 روز متفاوت باشد و این امر بستگی به میزان رطوبت ماسک شما دارد.
البته این ماسک‌ها به گونه ای طراحی شده اند که قابلیت شستشو دارند. بنابراین پیشنهاد میکنیم بعد از هر بار استفاده این ماسک‌ها را بشویید و جهت جلوگیری از انتقال بیماری‌هایی همچون کرونا آنها را با درجه حرارت و گرمای بالا اتو کنید. این امر باعث از بین رفتن این ویروس می‌شود.

ماسک‌های فیلتردار به صورت چند لایه طراحی شده اند و دارای الیاف و روزنه‌های بسیار ریزی در حد میکرون هستند. فیلتری که در این قبیل ماسک‌ها تعبیه شده است باعث می‌شود هوای بازدم به صورت کامل خارج شود و تا حد امکان از ایجاد رطوبت جلوگیری نماید.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

بهترین محصولات و لوازم ایمنی را از ایمن صنعت آریا بخواهید.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

طرز استفاده از ماسک فیلتردار

امروزه با گسترش ویروس جهش‌یافته کرونا نیاز به استفاده از ماسک‌های فیلتردار بیشتر شده و می‌توان گفت که یکی از وسایل ضروری افراد برای خارج شدن از منزل، ماسک فیلتردار است. اصولاً چگونگی استفاده از ماسک‌های فیلتردار به صورتی است که افراد بایستی به شکل کامل این ماسک‌ها را بر روی صورت خود (از زیر چانه تا بالای بینی) بگذارند. دستورالعمل‌های کلی و طرز استفاده از ماسک‌های فیلتردار بسیار راحت و ساده بوده و در قسمت زیر به‌صورت گام‌به‌گام و اصولی طریقه و نحوه استفاده از ماسک فیلتردار بررسی می‌شود.

💠 گام اول: افراد در گام نخست باید دست‌های خود را با دقت بشویند و همچنین باید به خاطر داشته باشند که پیش از استفاده از ماسک‌های فیلتردار حتماً دست‌های خود را با آب و صابون یا مواد ضدعفونی مثل الکل بهداشتی، تمیز کنند.

💠 گام دوم: در این مرحله ابتدا ماسک فیلتردار را از جعبه‌ی بسته‌بندی خارج کرده و مطمئن شوید که هیچ بخشی از آن صدمه یا پاره نشده باشد. معمولاً این کار برای مطمئن شدن از سالم بودن ماسک است.

💠 گام سوم: در این گام باید ماسک را به شیوه‌ای بر روی صورت گذاشته که بخش گیره و ابر آن در قسمت بالای بینی فرد قرار بگیرد.

💠 گام چهارم: در این مرحله با کمک انگشت شست و اشاره باید گیره تنظیم روی بینی را به محکم کرده که باعث پوشیده شدن همه‌ی قسمت‌های بالایی صورت شود.

💠 گام پنجم: در این مرحله باید صحت ماسک فیلتردار امتحان شود و برای امتحان آن باید چند نفس عمیق درون ماسک کشید و اطمینان یافت که هوا از گوشه‌ی ماسک به درون آن جریان پیدا نکند.

زمان استفاده از ماسک n95

مدت چه‌قدر است؟

ماسک n95 قادر است ذرات تا 0.3 میکرون را فیلتر کند و مانع از ورود آنها شود. مدت زمان استفاده از ماسک فیلتر دار مابین 2 الی 8 ساعت بسته به محیطی که در آن قرار دارید متفاوت است. ذراتی که بر روی ماسک می‌نشینند، باعث می‌شود می‌توانند به‌طور مستقیم از ماسک تنفس کنید و هوا از طریق فیلتر وارد گردد، بنابراین توصیه می‌کنیم به مدت زمان استفاده از این ماسک‌ها دقت نمایید. اصولاً بهره بردن از این نوع ماسک‌ها هنگامی برای فرد می‌تواند مفید و کارا باشد که به‌خوبی از آن استفاده کرده و نکات اساسی در هنگام استفاده از این ماسک‌ها را رعایت کند.

مدت‌زمان استفاده از ماسک N۹۵ یا عمر مفید این نوع ماسک‌ها بستگی به شرایط استفاده افراد از این ماسک دارد. اکثر کارشناسان این حوزه بر این عقیده‌اند که اگر افراد در شرایط خطر بیماری‌های گوناگون (مثل شرایطی که کادر درمان با آن مواجه هستند) و یا در اطراف گازها و مواد شیمیایی (مانند شرایط موجود در مکان‌های صنعتی یا آزمایشگاه‌ها) باشند، عمر مفید این نوع ماسک ۹ ساعت است و درصورتی‌که افراد از ماسک‌های فیلتردار N۹۵ در مکان‌هایی مانند خیابان‌ها یا مکان‌های عمومی که احتمال بیماری یا آلاینده‌ها نسبت به موارد بالا کمتر بوده، استفاده کنند، عمر مفید این نوع ماسک‌ها می‌توانند تا ۱۴ ساعت هم دوام بیاورند.

ولی نکته بسیار اساسی و مهم این است که افراد نمی‌توانند این نوع ماسک‌ها را بعد از یک دوره زمانی معین تمیز کنند و دوباره از آن‌ها استفاده مجدد نمایند، زیرا در اثر شست و شوی آن قسمتی از بافت نانو ماسک نابود می‌شود و به‌هیچ‌وجه کارایی قبلی خود را نخواهند داشت.


در مورد تفاوت ماسک ffp2 و ffp3 بیشتر بدانید.


مدت زمان استفاده از ماسک ffp2 چه‌قدر است؟

ماسک‌های ffp2 دارای بند‌هایی هستند که تنها یکبارمصرف‌اند و نباید آنها را به‌طور مکرر استفاده کرد. ماسک ffp2 تحت استاندارد EN149 ساخته مشده است.. مدت زمان استفاده از این ماسک نیز بسته به محیطی که در آن قرار میگیرید 2 الی 8 ساعت متفاوت است؛ درنهایت پیشنهاد می‌کنیم ماسک‌ها را مدام تعویض کنید، اگر در محیط‌های آلوده و مرطوب قرار دارید.

ماسک‌های FFP2 در کل نسبت به ماسک‌های N۹۵ از سطح محافظتی پایین‌تری برخوردارند، ولی قیمت خوب این نوع ماسک‌ها سبب شده است که افراد بسیاری در شرایطی که بهره‌بردن از ماسک الزامی است، روی به استفاده از این نوع ماسک‌ها بیاورند. ماسک‌های تنفسی تاشو FFP2 برای استفاده و کاربرد در فضاهای عمومی، خیابان‌های شلوغ، بازارچه‌های تفریحی و خدماتی و در کل بیشتر مکان‌هایی که افراد تجمع می‌کنند، گزینه بهتر و معقول‌تری است و همین موضوع باعث شده است که بیشتر مردم مجبور به استفاده از ماسک FFP2 شوند.

مدت‌زمان استفاده از ماسک FFP2 مانند یک نوبت‌کاری حدوداً از ۷.۵ الی ۸ ساعت است و استفاده بیش از زمان تعیین‌شده ممکن است که عواقب و مشکلات جبران‌ناپذیری را برای افراد به ارمغان آورد، چراکه بر طبق بررسی‌های صورت گرفته دراین نوع ماسک‌ها حداکثر مؤثر بودن آن‌ها حدود ۷.۵ الی ۸ ساعت است و بعد از استفاده بیشتر از ساعت مشخص‌شده از آن درست نیست.

طبق استانداردهای جهانی و روزدنیا که برای تولید این نوع از ماسک‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد، حداکثر زمان استفاده از ماسک FFP2.۹ ساعت تعیین‌شده است و همچنین استفاده دوباره از این نوع ماسک‌ها غیربهداشتی و غیراصولی بوده و در استفاده‌ی از ماسک FFP2 حتماً بایستی درنظر داشت که گیره ماسک که روی بینی فرد قرار می‌گیرد را به‌خوبی تنظیم کرده تا به‌شکل کامل تمام‌صورت فرد را بپوشاند. طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت CDC استفاده دوباره از ماسک‌های سری FFP، نباید بیش‌تر از ۶ مرتبه باشد.

زمان استفاده از ماسک ffp2

زمان تعویض ماسک فیلتردار

یکی دیگر از مواردی که درباره روش صحیح استفاده از ماسک فیلتردار باید به خاطر داشت، مدت‌زمان استفاده و زمان تعویض ماسک فیلتر دار است. اصولاً اکثر ماسک‌های فیلتردار یک‌بارمصرف‌اند و در کل ۸ الی ۹ ساعت عمر خالصانه دارند. مدت‌زمان استفاده و کارایی ماسک فیلتردار بستگی به شرایط محیطی گوناگونی دارد و در کل طول عمر مفید باکتری در انواع محیط‌های شلوغ و سربسته با توجه به نوع میکروب و باکتری از ۳ ساعت شروع و تا ۱۰ روز هم ادامه خواهد داشت.

مدت‌زمان استفاده از ماسک فیلتردار بستگی به جنس و نوع مواد استفاده‌شده در لایه‌های ماسک دارد و فیلتر قرارگرفته شده بر روی این گروه از ماسک‌ها، هوای بازدم بینی و دهان را به شکل کامل از محفظه درونی ماسک به بیرون هدایت کرده و مانع از مرطوب شدن فضای درونی ماسک می‌شود.

برای تعویض ماسک فیلتردار باید ابتدا از بند ماسک در جهت درآوردن ماسک استفاده کنید؛ به‌صورتی که ماسک از پشت گوش خارج‌شده و با صورت فرد تماسی نداشته باشد. سپس ماسک فیلتردار آلوده را مستقیماً درون سطل زباله انداخته و دست‌های خود را با آب و صابون تمیز کنید. ضمناً پس از انجام دادن کارهایی که باعث تشکیل ذرات معلق در هوا شده، ماسک باید سریعاً عوض شود.
در هنگامی‌که ماسک فیلتردار آلوده یا مرطوب (خیس) شد آن را تعویض کرده و ماسک تازه‌ای بزنید. در کل، در حالات زیر ماسک فیلتردار باید زودتر از زمان مشخص‌شده تعویض شود:
اگر شکل و قالب کاسه‌ای ماسک، فرم اولیه خود را از دست بدهد و به شکل کامل بر صورت فرد نچسبد.

در هنگام آغشته شدن ماسک فیلتردار به انواع ترشحات و خون

سخن نهایی

تشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله «مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار» همراهی نمودید؛ شما عزیزان می‌توانید نظرات و سؤالات خود را برای ما کامنت کنید؛ کارشناسان متخصص ایمن صنعت آریا در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهند بود.

به‌روز رسانی در تاریخ ۰۸ آبان ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار
فهرست مطالب
بستن
مقایسه