نحوه کار با کپسول اکسیژن

فهرست مطالب

این روزها متاسفانه ممکن است شما و اطرافیانتان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا دچار کاهش اکسیژن خون شوید. کاهش سطح اکسیژن خون را با تایید پزشک می‌توانید از طریق اکسیژن‌‌تراپی در خانه، یعنی استفاده از کپسول اکسیژن درمان کنید. اگر بخواهید در منزل از کپسول اکسیژن استفاده کنید، باید نحوه کار با کپسول اکسیژن و تمام نکات ایمنی آن را با دقت رعایت کنید، زیرا استفاده نا‌درست از کپسول اکسیژن نه تنها موجب درمان شما نمی‌شود، بلکه فرایند درمانتان را دچار اختلال می‌کند. اگر می‌خواهید درباره نحوه کار با کپسول اکسیژن، نکات ایمنی و بهداشتی آن به‌طور کامل و دقیق آشنا شوید در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

مراحل کار با کپسول اکسیژن

مراحل کار با کپسول اکسیژن 

برای کار با کپسول اکسیژن باید مراحل زیر را انجام دهید:

» برای شروع کار با کپسول، ابتدا قفل آن را که حالت پیچی دارد باز کنید. با باز شدن این قفل، عقربه مانومتر به سمت بالا حرکت می‌کند. به این عقربه دقت کنید، اگر عدد آن بالای 100 بود یعنی اکسیژن کافی در کپسول وجود دارد. در صورتی که عدد کپسول به صفر نزدیک بود، نشان می‌دهد کپسول در حال خالی شدن از اکسیژن است.

» در یک قسمت از کپسول، شیر فلکه و توپ کوچکی برای تنظیم اکسیژن از 1 تا 5 به چشم می‌خورد. عدد مناسب برای تنظیم این قسمت به وضعیت جسمی بیمار و نظر پزشک بستگی دارد.

» در قسمت ظرف مرطوب‌کننده هوا حدود 2 تا 3 سانت آب مقطر بریزید.

» در آخرین مرحله، یک سر نازل را داخل بینی یا ماسک و سر دیگر آن را به محل خروج اکسیژن وصل کنید.

نکات بهداشتی در نحوه کار با کپسول اکسیژن در منزل

» قبل و بعد از استفاده از کپسول اکسیژن، دست‌های خود را بشویید و خشک کنید.

» ماسک و لوله اکسیژن کپسول را حداقل دو بار در  هفته با آب و صابون بشویید.

» برای آنکه اکسیژن خشک به گلو و بینی شما آسیب نرساند، در کپسول اکسیژن قسمتی به نام فلومتر تعبیه شده است تا محیط گلو و بینی شما را مرطوب سازد. با توجه به افزایش رشد باکتری در محیط مطوب فلومتر، لازم است این وسیله با دقت ضدعفونی و تمیز شود. 

» یکی از اجزای مهم کپسول اکسیژن، مانومتر نام دارد که فشار گاز اکسیژن ورودی و خروجی کپسول را اندازه‌گیری می‌کند. این قسمت از دستگاه اکسیژن قابل شستشو نیست و باید با الکل 70 درصد ضد‌عفونی شود.

» محفظه آب، قسمت دیگری از کپسول اکسیژن است که برای شستشوی آن باید ابتدا از مانومتر جدا شود و سپس با شوینده‌های معمولی شسته و خشک شود.

نکات ایمنی در کار با کپسول اکسیژن

نکات ایمنی در نحوه کار با کپسول اکسیژن

» هرگز کپسول اکسیژن را در نزدیکی مواد روغنی و حرارت قرار ندهید، زیرا در معرض قرار گرفتن کپسول با این مواد باعث انفجار می‌شود.

»‌ بهترین محدوده دمایی برای نگهداری کپسول اکسیژن، 10 تا 40 درجه سانتی‌گراد و مناسب‌ترین میزان رطوبت بین 30 تا 85 درصد است.

» کپسول اکسیژن را در مکانی با ارتفاع بلند قرار ندهید تا در صورت افتادن، کپسول آسیب نبیند.

» بهترین روشی که میتوان احتمال آسیب دیدن کپسول را کاهش داد، خرید این وسیله از فروشگاه‌های معتبر است. ایمن صنعت آریا فروشگاهی با سابقه درخشان در زمینه فروش تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی است که انواعی از کپسول‌های اکسیژن را با بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد. 

هنگامی دچار بیماری‌های تنفسی می‌شوید، کپسول اکسیژن یک وسیله حیاتی برای شما خواهد بود. استفاده درست از این وسیله مراحل و نکات خاصی دارد که به دقت باید آن را رعایت کنید. به‌طور مثال، میزان اکسیژن در کپسول باید کافی و بیشتر از 100 باشد. تمامی اجزای کپسول اکسیژن به جز مانومتر آن باید هر هفته شستشو و خشک شوند. 

آیا شما تا به حال تجربه استفاده از کپسول اکسیژن را داشته‌اید؟ نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

به‌روز رسانی در تاریخ ۱ شهریور ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نحوه کار با کپسول اکسیژن
فهرست مطالب
بستن
مقایسه