استاندارد کفپوش های عایق برق

فهرست مطالب

استاندارد کفپوش های عایق برق: برق یکی از کاربردی‌ترین و در عین حال، خطرناک‌ترین اختراعات بشری محسوب می‌شود. جریان شدید برق در صورت عبور از بدن، می‌تواند برای ما کشنده باشد و استفاده نادرست از این اختراع بشری، ممکن است منجر به آتش‌سوزی و یا دیگر سوانح شود. راه‌های بسیار متداول و زیادی برای مقابله با بروز حوادث در زمینه کار با برق وجود دارد که یکی از آن‌ها، استفاده از ابزار محافظتی و عایق‌ها خواهد بود؛ کفپوش‌های عایق برق یک نمونه از این ابزارهای محافظتی محسوب می‌شوند.

کفپوش‌های عایق برق که به آن کفپوش فشار قوی نیز گفته می‌شود، نوعی از کفپوش‌های پلیمری هستند که در برابر جریان برق بسیار مقاوم بوده و می‌توانند به بهترین شکل ممکن، در برابر برق فشار قوی از خود مقاومت نشان داده و جریان برق را انتقال ندهند. این کفپوش‌ها از استانداردهای مختلف و متنوعی برخوردار هستند و هدف ما در این مطلب، بررسی همین استاندارها خواهد بود. با استفاده از استاندارد کفپوش‌های عایق برق، می‌توان به راحتی هر چه تمام‌تر بهترین نوع کفپوش را مشخص کرده و از آن استفاده نمود.

ابعاد کفپوش عایق برق

تمامی ابزار و لوازم محافظتی که از آن‌ها در برابر برق و محافظت در برابر آن استفاده می‌شود، نیازمند رعایت برخی از قوانین هستند. این قوانین الزامات کفپوش عایق برق بوده و تمامی کفپوش‌ها بدون استثنا، باید در رعایت آن‌ها دقت کنند. برخی از این استانداردها به خصوص برای نوع خاصی از کفپوش‌ها تعبیه شده و برخی دیگر، بر اساس منطقه قابل استفاده نوشته شده‌اند؛ به عنوان مثال برخی از استانداردها صرفا برای قاره اروپا بوده و برخی دیگر از آن‌ها، در قاره‌های دیگر نظیر آسیا و منطقه خاورمیانه نیز قابل اجرا خواهند بود.

برخی از استانداردها نیز بر اساس ضخامت کفپوش مشخص می‌شوند؛ به عنوان مثال کفپوش‌هایی با ضخامت ۴ میلی متر، بر طبق استانداردهای IEC60243-1 ۱۹۸۸ ساخته شده و مقاومت الکتریکی تا ۴۷ کیلووات داشته باشند. اگر همین نوع از کفپوش را با استاندارد دیگری مقایسه کنیم، میزان مقاومت الکتریکی مورد نیاز آن نیز تغییر خواهد کرد و ما باید از زاویه دیگری به این کفپوش‌ها نگاه بیاندازیم. کفپوش‌هایی با ضخامت ۴ میلی متر اگر بر اساس استاندارد IEC61111:2002 ساخته شده باشند، باید قدرت تحمل جریان برق تا ۴۰ کیلووات را در خود داشته و بتوانند به راحتی در برابر جریانی با این قدرت، مقاومت کنند.


🔸 فروشگاه ایمن صنعت آریا عرضه کننده انواع کفپوش عایق برق در بازار 🔸


استاندارد iec61111

یکی از مهم‌ترین استانداردهایی که احتمالا در هنگام خرید کفپوش با آن برخورد خواهیم داشت، استاندارد IEC61111 خواهد بود. این استاندارد در بریتانیا، برخی کشورهای دیگر اروپایی و خاورمیانه بسیار مورد توجه بوده و تولید کنندگان کفپوش‌های عایق برق، سعی می‌کنند تا با استفاده از این قوانین و استانداردها، کفپوش‌های خود را تهیه و تولید نمایند. این کفپوش‌ها نوع خاصی از کفپوش‌های لاستیکی و عایق هستند که از آن در مواقع بسیار زیادی می‌توان استفاده کرد.

افرادی که به صورت مستقیم با برق کار می‌کنند بهتر است تا با استفاده از لوازم، ابزارآلات و البته لباس‌های عایق، ایمنی و سلامت خود را تا حد ممکن تامین نمایند. فراهم کردن این سلامت، به واسطه عایق‌هایی خواهد بود که از استاندارهای معتبر و درستی بهره‌مند باشند. از کفپوش‌های عایق برق در تابلوهای برق صنعتی، نیروگاه‌های فشار قوی و غیره استفاده زیادی می‎شود و این کفپوش‌ها عموما با بهره‌گیری از استاندارد IEC61111 ساخته شده‌اند. هرچند که استاندارد معرفی شده در بخش بالا استانداردی بسیار کاربردی و محبوب محسوب می‌شود، اما این تنها نمونه موفق در میان کفپوش‌ها و عایق‌ها نیست و شما می‌‎توانید انواع مختلفی از استاندارد کفپوش‌های عایق برق را مطالعه کرده و کفپوشی مطابق با آن برای خود، تهیه نمایید.

خرید کفشپوش عایق برق

الزامات کفپوش عایق برق

زمانی که از استاندارد کفپوش‌های عایق برق صحبت می‌کنیم، در حقیقت به مجموعه‌ای از فرمول‌ها و قوانین اشاره داریم که سبب کارکرد درست و صحیح یک کفپوش می‌شوند. این مسئله درباره الزامات کفپوش عایق برق، به شکل کاملا متفاوت‌تری روایت می‌گردد. الزامات کفپوش در حقیقت به برخی از مولفه‌ها و مشخصه‌هایی گفته می‌شود که یک کفپوش باید در رعایت تمامی آن‌ها موفق بوده و بتواند تک تک این موانع را بدون هرگونه مشکل، از پیش روی خود بردارد. در حقیقت این الزامات هستند که چگونگی عملکرد استانداردها را تعیین نموده و سبب فعالیت آن‌ها می‌شوند.

برخی از الزامات کفپوش عایق برق را در ادامه با یکدیگر مرور می‌کنیم. به عنوان مثال یک کفپوش باید در برابر روغن، اسید، و دیگر مواد خطرناک مقاوم باشد. علاوه بر آن قیمت یک کفپوش عایق برق فشار قوی باید به گونه‌ای باشد که مشتریان بتوانند در ازای مبلغی منصفانه، آن را برای خود تهیه نمایند. این کفپوش‌ها باید از عمر مناسبی نیز برخوردار باشند تا در صورت بروز هرگونه مشکل ابتدایی، نیازی به تعویض آن‌ها نبوده و بتوانند مدت‌های زیادی برای ما کار کنند. بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی کفپوش، برای کمک به حفظ محیط زیست سعی می‌کردند تا کفپوش‌هایی قابل بازیافت تولید نمایند و این اصل، رفته رفته تبدیل به یکی از الزامات کفپوش عایق گردید و امروزه اغلب استاندارد کفپوش‌های عایق برق، به راحتی این نکته را در میان گزینه‌های خود قرار می‌دهند.

استاندارد ضخامت کفپوش عایق برق

همانگونه که در بخش‌های قبلی به این مسئله اشاره نمودیم، بسیاری از استانداردها ملاک خود را بر روی ضخامت کفپوش گذاشته و دیگر گزینه‌ها را بر اساس میزان ضخامت طبقه‌بندی می‌کنند. هر چه ضخامت یک کفپوش بیشتر باشد، ما انتظار عملکرد بهتری را در مقابل جریان الکتریکی از آن کفپوش خواهیم داشت.
هرکدام از استانداردهای موجود در بازار، بر اساس ویژگی‌های خاصی نظر خود را اعلام کرده و این مسئله سبب شده تا یک نوع کفپوش با ضخامتی ثابت، از استانداردهای متنوعی برخوردار باشد.

اگر کفپوش شما ضخامتی برابر با ۶ میلی متر دارد، در نتیجه باید مقاومت الکتریکی آن را عددی بین ۴۰ تا ۵۴ کیلووات در نظر گرفت. این تفاوت عدد به دلیل وجود استانداردهای مختلفی است که در بازار وجود دارد و هر استاندارد، می‌تواند به میزان مشخص و خاصی عدد اعلام شده را دستخوش تغییر نماید. اگر به دنبال تهیه کفپوش‌های عایق برق هستید، بهتر است تا کفپوشی مناسب را برای خود انتخاب کرده و با توجه به استاندارد کفپوش‌های عایق برق آن را بررسی نمایید. این امر می‌تواند سبب استفاده هر چه بهتر از کفپوش شده و ریسک بروز خطرات جانبی را تا حد امکان، از بین ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استاندارد کفپوش های عایق برق
فهرست مطالب
بستن
مقایسه