انواع چرم کفش ایمنی

فهرست مطالب

کفش ایمنی به عنوان یک ابزار ایمنی محافظت کننده از پاها و انگشتان پا در محیط‌های شغلی پرخطر؛ از انواع چرم طبیعی و مصنوعی تهیه و تولید می‌گردد. چرم کفش ایمنی قطعا باید به گونه‌ای باشد که کفش از کیفیت قابل قبول و استحکام بالایی برخوردار باشد. در واقع چرم مهم‌ترین ماده اولیه‌ای است که در تهیه کفش‌های ایمنی به کار برده می‌شود؛ لذا چرم استفاده شده در تولید این دسته از کفش‌ها نباید کیفیت و دوام خود را در طولانی‌مدت از دست بدهد و باید در مقابل پارگی و فرسودگی از مقاومت و استحکام کافی برخوردار باشد. در مقاله پیش‌رو تلاش می‌کنیم انواع چرم کفش ایمنی را بررسی نماییم.

چرم طبیعی

کفش ایمنی

بعضی از مشاغل موجود در بازار جز دسته مشاغل پرخطر برای انسان محسوب می‌شوند و نیازمند استفاده از تجهیزات و ابزارآلات مشخصی در حین کار؛ برای ایمنی انسان‌ها هستند. یکی از این تجهیزات مورد استفاده برای تامین ایمنی بیشتر در زمان کار کفش ایمنی است. از مشاغل پرخطر می‌توان به مشاغل صنعتی، حفاری، ریخته‌گری، آتش نشانی، جوشکاری و بسیاری از مشاغل دیگر از این دست اشاره کرد. کفش‌های ایمنی در واقع متناسب با نوع این مشاغل مختلف تولید می‌شوند.

لازم به ذکر است که کفش‌های ایمنی ظاهرا شبیه به دیگر کفش‌های موجود در بازار هستند؛ ولی نحوه تولید آن‌ها بسته به ویژگی‌هایی مانند مقاومت کفش، جنس زیره و رویه به کار رفته در کفش متفاوت است تا بتواند تامین کننده ایمنی مورد نیاز برای کارگران مشاغل مختلف باشد. انواع چرم کفش ایمنی در کفش‌های مختلف متفاوت است که در ادامه مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع چرم در تهیه کفش‌ها به ویژه کفش‌های ایمنی به عنوان یکی از منسوجات چرمی؛ از انواع مختلف چرم می‌توان استفاده کرد که در ذیل مقاله به معرفی انواع چرم‌های به کار گرفته شده در این صنعت می‌پردازیم.

🔥 لوازم ایمنی با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت بازار در ایمن صنعت آریا 🔥

چرم طبیعی

یکی از متریال‌های قابل استفاده در تهیه کفش ایمنی؛ چرم کفش است که از بهترین و باکیفیت‌ترین چرم‌های به کار گرفته شده در صنعت تهیه و تولید کفش ایمنی می‌توان به چرم طبیعی اشاره کرد. چرم طبیعی بسته به نوع خاص دباغی شدن؛ دارای دو مدل چرم صاف و چرم دانه دانه است که کفش‌های تهیه شده از چرم دانه دانه به دلیل کیفیت بالای چرم دارای عمر طولانی‌تر و ماندگاری بیشتری هستند. همچنین کفش‌های تهیه شده از چرم طبیعی به دلیل قیمت بالاتر چرم نسبت به انواع دیگر دارای؛ قیمت بالاتری دارند.

انواع چرم کفش ایمنی

چرم اشبالت

از انواع چرم کفش ایمنی می‌توان به چرم اشبالت اشاره کرد؛ چرم اشبالت که در تولید کفش ایمنی به کار گرفته می‌شود از لایه میانی پوست برخی از حیوانات از جمله گاو، بز و گوسفند تهیه می‌شود. ظاهر این چرم به صورت پرزدار و لطیف است؛ زیرا سطح صاف و براق چرم برداشته شده است. قابل ذکر است که ضخامت اشبالت قبل از دباغی چرم حدود ۸-۶ میلی‌متر است. از آن‌جایی‌که این ضخامت چندان کارآمد نیست آن‌را به لایه‌هایی با ضخامت کمتر باید تقسیم کرد تا از لایه زیرین آن اشبالت به دست آید. از نظر ظاهری چرم اشبالت شبیه چرم جیر است ولی با این فرق که کیفیت پایین‌تری نسبت به جیر دارد. این چرم در رنگبندی‌های متنوعی در بازار عرضه می‌شود زیرا در زمان تهیه آن می‌توان از انواع رنگ‌های شیمیایی استفاده کرد.

چرم نبوک

چرم نبوک که به عنوان یکی از انواع چرم کفش ایمنی به میزان فراوانی در تولید به کار برده می‌شود؛ از لایه بیرونی پوست حیوانات ساخته شده و بافت آن حالت مخملی دارد. این چرم ظاهر لطیف و زیبایی دارد؛ ولی تمیز نگه داشتن آن در کفش‌ها کمی سخت است. چرم نبوک شبیه چرم جیر است؛ اما با این تفاوت که نسبت به آن گران‌تر است و به لحاظ بافت ظاهری هم ضخیم‌تر است. ضمنا چرم نبوک نسبت به چرم اشبالت و چرم جیر کیفیت بالاتری دارد.

چرم جیر

چرم جیر به دلیل ظرافت و لطافت ظاهری از استحکام پایین‌تری نسبت به انواع دیگر چرم‌ها برخوردار است. این چرم از لایه میانی سطح پوست گوسفند تهیه می‌شود و پرزهای موجود در سطح چرم جیر باعث مخملی شدن آن می‌شوند. لازم به ذکر است که از پوست گاو برای تهیه این چرم استفاده نمی‌شود؛ زیرا به دلیل ضخامت پوست گاو؛ ظاهر چرم آن خوب از آب در نمیاد. از معایب این نوع چرم می‌توان به نفوذ خاک، رطوبت یا روغن و در نهایت ایجاد لکه بر روی سطح آن اشاره کرد. از دیگر معایب آن به عنوان یکی از انواع چرم کفش ایمنی باید از نازک بودن آن نام برد.

کفش ایمنی

تفاوت چرم اشبالت طبیعی و مصنوعی

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد از انواع چرم کفش ایمنی می‌توان به چرم اشبالت اشاره کرد که در این زمینه کاربردهای زیادی هم دارد. اشبالت هم به صورت طبیعی و هم به صورت صنعتی یا مصنوعی تولید می‌شود؛ اما این دو چرم با هم تفاوت‌هایی دارند.

از تفاوت‌های چرم اشبالت طبیعی با اشبالت مصنوعی باید به موارد ذیل اشاره کرد:
✔ تهیه اشبالت طبیعی به طور کامل از پوست حیوانات و اشبالت مصنوعی به طور صنعتی با طول و عرض مشخص
✔ وجود ساختار منظم بافتی در نمونه‌های صنعتی چرم اشبالت
✔ طبیعی‌تر شدن و زیباتر شدن ظاهر اشبالت طبیعی در اثر استفاده و به مرور زمان
✔ جذب آب در اشبالت طبیعی بر خلاف اشبالت مصنوعی

تفاوت‌های کلی انواع چرم

همان‌طور که دیدیم انواع چرم کفش ایمنی دارای تنوع بسیار طبیعی و مصنوعی است. اصولا چرم‌های موجود در بازار که در تهیه منسوجات چرمی به کار گرفته می‌شوند؛ یا مصنوعی هستند و یا طبیعی و از این دو حال خارج نیستند. لازم به ذکر است که چرم‌هایی که دباغی می‌شوند دارای تفاوت‌هایی به لحاظ میزان دوام، مقاومت چرم، سختی و جنس سطح خود هستند. از نظر میزان استحکام در چرم‌های طبیعی می‌توان گفت که چرمی که از بیرونی‌ترین لایه پوست حیوانات تولید می‌شود؛ استحکام بسیار بیشتری نسبت به چرمی دارد که از درونی‌ترین لایه پوست به دست می‌آید. همچنین چرم جیر و چرم اشبالت هر دو دارای سطحی پرزدار هستند؛ اما پرزهای چرم جیر نرم و لطیف بوده و پرزهای چرم اشبالت خشن و ضخیم‌تر هستند.

کلام پایانی

در این مقاله تحت عنوان انواع چرم کفش ایمنی به بررسی انواع چرم‌های قابل استفاده در صنعت تهیه کفش ایمنی و تفاوت‌های آن‌ها با هم پرداختیم. در پایان لازم است یادآوری کنیم که کفش ایمنی باید از استحکام و کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد تا بتواند نقش حفاظتی خود را به خوبی ایفا نماید. لذا استفاده از چرم باکیفیت و مرغوب در تهیه آن بسیار ضرورت دارد و بر روی استحکام و کیفیت آن تاثیر به سزایی می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چرم کفش ایمنی
فهرست مطالب
بستن
مقایسه