جلیقه ایمنی شبرنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

جلیقه ایمنی شبرنگ یکی از لباس‌های ایمنی کار محسوب می‌شود که ساختار ساده‌ای به فرم جلیقه و با رنگ شبرنگ دارد. علت انتخاب رنگ شبرنگ؛ دیده شدن کارگران در محیط‌های شغلی تاریک شبانه است تا به این طریق امکان محافظت بیشتر در زمان بروز ناگهانی حوادث فراهم گردد. از این دسته از لباس‌های ایمنی و حفاظتی در فعالیت‌های عمرانی و راهداری در جاده‌ها، ساختمانی، کارخانجات صنعتی و ایستگاه‌های بازرسی پلیس استفاده می‌شود.

کاربرد جلیقه ایمنی شبرنگ

لازم به ذکر است که جلیقه‌های ایمنی دارای شبرنگ بر اساس میزان قابلیت در بازتاب نور دارای سه نوع متفاوت هستند که به جلیقه‌های کلاس یک، دو و سه تقسیم‌بندی می‌شوند که در ذیل به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:
۱- جلیقه کلاس یک: بازتاب نور کمتری دارند و برای استفاده در روز مناسب هستند. از این نوع از جلیقه‌ها در مناطق کم ترافیک، محل کار کارگران در خارج از جاده‌ها و پارکینگ‌ها بیشتر استفاده می‌شود.
۲- جلیقه کلاس دو: این دسته بازتاب نوری بیشتری نسبت به دسته کلاس یک دارند و برای استفاده در شب مناسب‌تر هستند. این دسته از جلیقه‌ها برای ماموران کنترل ترافیک و نگهبانان استفاده می‌شود و همچنین در محیط‌های جاده‌ایی که سرعت خودروها ۴۰ کیلومتر در ساعت باشد مناسب است.
۳- جلیقه کلاس سه: نسبت به دو دسته قبلی؛ بازتاب نورشان زیاد است و برای استفاده در محیط‌های تاریک بسیار مناسب هستند. مناسب برای آزادراه‌ها و بزرگ‌راه‌هایی هستند که کارگران در آن‌ها مشغول به کار باشند و سرعت وسایل نقلیه بیش از ۴۰ کیلومتر در ساعت باشد.

·····························································································································

انواع تجهیزات آتش نشانی با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت بازار در ایمن صنعت آریا

📌 سیستم اعلان حریق  | 📌 دستگاه تنفسی  | 📌 کپسول اکسیژن  |  📌 کپسول آتش نشانی 

·····························································································································

جلیقه ایمنی شبرنگ

جلیقه ایمنی شبرنگ همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد یک لباس ایمنی با رنگ خاص شبرنگی برای دیده شدن کارگران در محیط‌های شغلی پر ریسک و خطرناک است. این جلیقه‌ها به این دلیل شبرنگی انتخاب می‌شوند تا بتوانند نور را به چشمان ناظران و رهگذران انتقال داده و در واقع به آن‌ها اعلام و تذکر دهند که در محیط مورد نظر کارگرانی مشغول کار هستند. نور شبرنگی روشن این جلیقه‌ها باعث شناسایی و دیده شدن کارگران در محیط‌های تاریک و خطرناک می‌گردد.

جلیقه ایمنی شبرنگ

همچنین نور شبرنگی به غیر از شب در روز هم قابلیت جلب توجه چشمان ناظران را دارد لذا هم در روز و هم در شب قابل استفاده است و استفاده از آن در بسیاری از مشاغل خطرناک اجباری است. این جلیقه‌ها قابلیت تنظیم سایز دارند و بر روی لباس‌های دیگر پوشیده می‌شوند. رنگ شبرنگی قابل استفاده در آن‌ها در همه جای جهان اغلب به رنگ زرد، نارنجی و سبز فسفری است و جنس به کار رفته در دوخت و آماده‌سازی آن‌ها پلی استر، پلی کاتن و پی وی سی است.

از ویژگی‌های جلیقه ایمنی شبرنگ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
✔ خاصیت واترپروف
✔ جنس باکیفیت پارچه
✔ وزن بسیار سبک
✔ امکان دیده شدن در کلیه محیط‌های شب و روز
✔ نوارهای شبرنگ اغلب به رنگ طوسی در دوخت
✔ جیب‌های بزرگ و جادار

کاربرد جلیقه ایمنی شبرنگ

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد جلیقه ایمنی شبرنگ از دسته لوازم ایمنی و حفاظتی شغلی محسوب می‌شود؛ از موارد کاربردی این جلیقه‌ها می‌توان به مشاغل ذیل اشاره کرد:
🔶 نیروهای انتظامی و پلیس‌های خیابانی و جاده‌ای
🔶 نیروهای پاکبان شهرداری
🔶 نیروها و عوامل سازنده راه و جاده‌سازی
🔶 پرچم‌داران جاده‌ای برای هدایت رانندگان
🔶 کارگزاران و خدمه ساختمانی
🔶 ورزشکاران
🔶 دوچرخه‌سواران
🔶 دوندگان
🔶 پرسنل اورژانس و هلال احمر

مشخصات جلیقه ایمنی شبرنگ

جلیقه ایمنی شبرنگ اغلب از پارچه‌های با کیفیت توری، ضد آب، سبک وزن و درخشنده دوخته شده و اغلب بزرگ یا گاهی فری سایز هستند که به راحتی قابل پوشیدن بر روی لباس‌های دیگر باشند. ضمنا اغلب به جای استفاده از دکمه دارای زیپ‌های مقاومی هستند. همچنین اغلب دارای چندین جیب بزرگ هستند تا کاربری راحت‌تری برای استفاده کننده فراهم کنند. این جلیقه‌ها بدون آستین دوخته می‌شوند و قیمت بسیار پایین و مناسبی دارند.

جلیقه ایمنی شبرنگ چیست

انواع جلیقه ایمنی شبرنگ

جلیقه ایمنی شبرنگ بر اساس ساختار ظاهری و نوع کاربری دارای انواع متفاوتی است. بر این اساس جلیقه‌های ایمنی شبرنگ دارای کاربری‌های متفاوتی به شرح ذیل هستند:
۱- جلیقه‌های مخصوص عملیات ساختمانی
۲- جلیقه‌های ضد آب
۳- جلیقه‌های مناسب برای استفاده در زیر باران
۴- جلیقه مناسب مهار در پروژه‌های دریایی و هوایی

همچنین جلیقه‌های ایمنی دارای شبرنگ بر اساس ساختار و شکل ظاهری دارای چندین نوع هستند که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

جلیقه عمومی

این دسته از جلیقه‌های ایمنی دارای استانداردهای خاص در تولید خود از جمله استاندارد ANSI هستند. ضمنا قابلیت جداسازی از لباس را داشته و مجهز به کمربند ایمنی هستند. این نوع از جلیقه‌ها به دلیل دارا بودن قابلیت جداسازی برای افراد شاغل در پلیس یا نیروهای انتظامی بسیار مناسب هستند؛ زیرا در مواقع نیاز افراد به سرعت می‌توانند جلیقه را از بدن خود جدا کنند.

جلیقه آبی

به دلیل استفاده از رنگ آبی که از رنگ‌های معمول (زرد، نارنجی، سبز فسفری) استفاده شونده در ساخت جلیقه ایمنی شبرنگ متمایز و متفاوت است؛ این جلیقه‌ها برای اهداف خاصی مانند پرسنل پزشک و اورژانس در حوادثی مانند آتش‌سوزی استفاده می‌شوند تا از بقیه افراد حاضر در صحنه حادثه متمایز و قابل شناسایی باشند.

 جلیقه جدا شونده

این جلیقه به گونه‌ای طراحی و دوخت شده است که در مواقع نیاز قابلیت جداسازی اجزای آن مثل آستین، قسمت جلو لباس و غیره برای استفاده‌کنندگان فراهم باشد. به همین دلیل در حوادث غیر منتظره و بسیار خطرناک مانند گیر کردن لباس در دستگاه‌های صنعتی و سایر موارد مشابه؛ به آسانی جدا یا پاره شده و جان افراد در امان خواهد بود.

مزیت‌های جلیقه ایمنی شبرنگ

مزیت‌های استفاده از جلیقه ایمنی شبرنگ برای حفظ جان، سلامتی و ایمنی کارگران مشاغل مختلف بسیار متعدد است از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:
✔️ امکان استفاده در شرایط متفاوت خطرناک شغلی به دلیل وزن سبک
✔️ قیمت مقرون به صرفه و اقتصادی در مقابل قابلیت حفظ ایمنی بالا
✔️ حفظ ایمنی افراد کارگر در محیط‌های تاریک
✔️ قابلیت استفاده در شرایط مختلف اقلیمی و گرمای محیطی
✔️ استفاده از متریال کتانی یا پلی استری بسیار با کیفیت در تولید

نکات قابل توجه در خرید

در خرید جلیقه ایمنی شبرنگ مناسب و متناسب با نوع فعالیت شغلی لازم است پارامترهای متعددی را مد نظر داشت؛ از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
◀ سایزبندی مناسب
◀ نحوه دوخت استاندارد و مناسب
◀ جنس الیاف پارچه استفاده شده در دوخت جلیقه
◀ رنگ مناسب برای نوع کاربری
◀ کیفیت رنگ و ثبات آن در طول مدت استفاده
◀ نحوه دوخت جیب‌ها و تعداد آن‌ها
◀ کیفیت زیپ‌های استفاده شده در دوخت
◀ گارانتی و خدمات پس از فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انواع جلیقه ایمنی شبرنگ
فهرست مطالب
بستن
مقایسه