نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

فهرست مطالب

استفاده از کپسول آتش نشانی یکی از اقدامات اساسی و حیاتی در هنگام مواجهه با حریق است. به یاد داشته باشید که روش کار با کپسول آتش نشانی ممکن است نیاز به آموزش و تجهیزات مخصوص داشته باشد. بنابراین، همواره ایمنی خود و دیگران را در اولویت قرار دهید و برای شرایط خاص آمادگی لازم را داشته باشید تا با حفظ خونسردی و سرعت واکنش مناسب، جان و مال خود و اطرافیان را حفظ کنید.

در زمان آتش‌سوزی چه کپسولی برای ما مناسب است؟

همان‌طور که می­دانید در زمان حوادث آتش‌سوزی، کپسول‌های آتش نشانی برای خاموش کردن آتش و کنترل حریق استفاده می­شوند. در این حین، انتخاب کپسول آتش نشانی بسیار مهم است. نوع کپسولی که برای اطفاء حریق مناسب است، به نوع حریق، میزان حریق، محیط آتش سوزی و نوع مواد سوختنی بستگی دارد. به‌طورکلی، کپسول‌های آتش نشانی به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل پودری، آبی، گازی و فومی می­شوند. هر یک از این کپسول­ها برای نوع خاصی از حریق مناسب هستند.

۱. کپسول آتش نشانی پودری: این کپسول­ها شامل پودرهای خاص مانند پودر آتش نشانی هستند که هنگام حوادث آتش سوزی مایعات و گازهای قابل اشتعال و هر نوع حریق دیگری استفاده می­شوند. این کپسول­ها برای اطفاء حریق نوع A، B، C و D مفید هستند.

۲. کپسول آتش نشانی آبی: این نوع کپسول، حاوی محلول­های آبی می­باشد و برای خاموش کردن حریق­های جامد مانند چوب و کاغذ و..و کاربرد دارد. مناسب اطفاء حریق از نوع A می­باشد.

۳. کپسول آتش نشانی گاز CO2: این کپسول آتش نشانی حاوی گاز کربن‌دی‌اکسید می­باشد که برای خاموش کردن حریق تجهیزات الکتریکی و گازی استفاده می­شوند. کاربرد آن­ها در حریق نوع B و C می­ باشد.

۴. کپسول آتش نشانی فومی: کپسول­هایی که دارای فوم هستند، برای کنترل حریق مایعات قابل اشتعال و حریق‌های نوع B مناسب­اند. این کپسول‌ها فومی ایجاد می‌کنند که اکسیژن را از محلول حریق جدا کرده و خاموش می‌کنند.

۵. کپسول آتش نشانی بیوورسال: این نوع کپسول برای انواع حریق A و B کاربرد دارد و هنگام آتش سوزی توسط جامدات و مایعات اشتعال‌زا و همچنین انواع روغن­ها، تینر، گازوئیل، پلاستیک، پارچه، چوب و… مناسب است. بیوورسال بهترین نوع کپسول آتش نشانی برای حوادث آتش سوزی در محیط­های دارای مواد چرب و داغ مانند روغن و گریس می­باشد و بیشتر برای خاموش کردن حریق در آشپزخانه­ها و رستوران­ها استفاده می­شود.

انواع کپسول آتشنشانی

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی به‌طورکلی

ابتدا، اطمینان حاصل کنید که کپسولی که قصد استفاده از آن را دارید، مناسب نوع حریق و محیط است. سپس خونسردی خود را حفظ کرده و با سرعت واکنش مناسب، اقدام به اطفاء حریق کنید. بهتر است هنگام اطفاء حریق از تجهیزات حفاظتی مانند ماسک و دستکش استفاده کنید.

۱. دستورالعمل­ها و نکات ایمنی موجود بر روی کپسول را مطالعه کنید.

۲. کپسول را بادقت نگه داشته و به سمت منطقه‌ای که در آن حریق رخ‌داده است، هدایت کنید.

۳. اگر از کپسول آتش نشانی پودری و یا گازی استفاده می­کنید، آن را سر و ته کرده تا مواد داخل آن روان شود.

۴. کپسول را بازکرده و سر آن را به سمت حریق بگیرید. معمولاً کپسول‌ها یک پین ایمنی و یا ضامن دارند که لازم است قبل از استفاده آن را بکشید و خارج کنید.

۵. در فاصله مناسب با حریق قرار بگیرید تا محتوای کپسول بادقت به سمت نقطه حریق پخش شود. بهتر است به نحوی بایستید که باد از پشت شما بوزد تا آتش و حرارت و همچنین مواد کپسول به سمت شما نیاید.

۶. اهرم روی کپسول را فشار دهید تا از طریق لوله متصل به آن، مواد خاموش‌کننده با فشار خارج شده و روی تمامی سطح آتش پخش شود. هنگام پخش مواد لازم است شلنگ را نگه دارید.

۷. بعد از خاموشی حریق، مطمئن شوید که هیچ خطر اضافی وجود ندارد و محل را ترک کنید.

توجه داشته باشید که اگر امکان دارد حوادث و وقایع گسترده­تری پیش بیاید، فوراً با آتش نشانی تماس بگیرید تا اقدامات لازم صورت بگیرد.

طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی CO2

پس از اطمینان از نوع حریق (حریق الکتریکی و گازی)، نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی گاز کربن‌دی‌اکسید به‌صورت زیر می­باشد:

۱. پس از کشیدن ضامن روی کپسول، با فاصله مناسب از حریق قرار گرفته و اهرم را فشار دهید.

۲. هنگام فشاردادن اهرم باید توجه داشته باشید که پشت به باد ایستاده باشید تا به دلیل پرتاب مواد دچار سوختگی و آسیب نشوید. همچنین در فضای بسته باید مراقب باشید تا به دلیل حجم بالای مواد، دچار خفگی نشوید.

۳. در زمان کار با این کپسول، باید دقت داشته باشید که قسمت بالای اهرم را نگه دارید تا با پایین آمدن دما و سردشدن کپسول، دچار سوختگی سرد نشوید و شلنگ کپسول از دست شما رها نشود.

۴. حین استفاده از کپسول به روش جاروکردن عمل کنید.

دستورالعمل استفاده از کپسول آتش نشانی پودر و گاز

این نوع کپسول برای اطفاء حریق نوع A، B، C و D کاربرد دارند. بنابراین می­توانید هنگام حریق جامدات، مایعات و گازهای قابل اشتعال از کپسول پودر و گاز استفاده کنید. روش کار با کپسول آتش نشانی پودر و گاز به شکل زیر می­باشد:

✔در فاصله مناسب با حریق قرار بگیرید. (حدود ۴ متری)

✔قبل از استفاده از کپسول پودر و گاز، آن را تکان داده و سر و ته کنید.

✔ضامن کپسول را کشیده و اهرم را فشار دهید.

✔پشت به باد بایستید و شلنگ را در دست گرفته تا مواد در محل مناسب، پخش شود.

✔در هنگام کار با کپسول، به روش جاروکردن پیش بروید.

دستورالعمل استفاده از کپسول آتش نشانی

نکات مهم استفاده از کپسول آتش نشانی

استفاده از کپسول‌های آتش نشانی نیازمند آگاهی و دقت است. پس با رعایت نکات ایمنی زیر، همواره آمادگی لازم را برای مقابله با حادثه داشته باشید.

◀قبل از هر چیز، آموزش‌های مربوط به نوع کپسول آتش نشانی را بخوانید و نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی را یاد بگیرید.

◀از تجهیزات حفاظتی مانند دستکش، ماسک و عینک استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که تجهیزات حفاظتی کافی و مناسب است.

◀پیش از استفاده از کپسول، نوع حریق را به طور دقیق تشخیص دهید.

◀از قبل مطمئن شوید که تجهیزات درست کار می‌کنند و به‌روز هستند. تجهیزات آتش نشانی باید به‌روز و قابل‌اعتماد باشند.

◀هنگام استفاده از کپسول، فاصله ایمن با حریق و مواد آتش نشانی را رعایت کنید و از نزدیکی غیرضروری به حریق خودداری کنید.

◀سر کپسول را به سمت حریق نگه دارید و محتوای کپسول را بادقت و به سمت نقطه حریق پخش کنید.

◀تکنیک پخش محتوای کپسول و تأثیر آن را بدانید.

◀بعد از استفاده از کپسول و اطمینان از خاموشی حریق، محل را ترک کنید.

◀هر حادثه را به خدمات آتش‌نشانی گزارش دهید تا اقدامات لازم صورت گیرد.

خرید انواع تجهیزات آتش نشانی از ایمن صنعت آریا

اگر به دنبال تجهیزات آتش نشانی باکیفیت و قیمت مناسب هستید، ایمن صنعت آریا با سال­ها تجربه در زمینه فروش و خدمات تجهیزات آتش نشانی، گزینه­ای مناسب برای شماست تا از خرید ایمن و مطمئن، بهره‌مند شوید.

با خرید جعبه آتش نشانی، کپسول آتش نشانی و بسیاری از موارد موردنیاز مانند شلنگ، نازل و… برای اطفاء حریق را در محل کار یا زندگی خود داشته باشید تا همواره در امنیت کامل و با خیالی آسوده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی
فهرست مطالب
بستن
مقایسه