قبل از این که به بررسی استاندارد کلاه ایمنی بپردازیم باید بگوییم کلاه ایمنی صنعتی به منظور حفاظت در برابر خطرات مختلف محیط کاری استفاده می‌شود. در محیط‌های صنعتی ضربه‌های مکانیکی مختلفی به کلاه وارد می‌شود به همین دلیل باید کلاه به صورتی طراحی شود که بتواند این ضربات را تحمل کند. ناگفته نماند که فشار ناشی از این ضربات را باید تا حد امکان کم شود. بنابراین برای این کار بایستی استانداردهای مربوط به کلاه ایمنی تماما رعایت شوند. برای مثال یک کلاه ایمنی چه مشخصاتی دارد یا این که از چه جنسی ساخته می‌شود و… از جمله مباحث مهم در این استانداردها هستند.

استاندار کلاه ایمنی

قسمت‌های مهم کلاه ایمنی صنعتی

گفتنی است که کلاه ایمنی صنعتی از دو قسمت اصلی پوسته خارجی (Shell) و عامل تعلیق ساز (Suspension Agent) ساخته شده است.
» پوسته خارجی: در واقع پوسته خارجی شامل بخش خارجی کلاه ایمنی می‌شود البته بدون ضمائمی که در آن قرار دارد. در حقیقت پوسته خارجی بخش بسیار مقاوم و مهمی است که باعث می‌شود به سر هیچ نیرو یا ضربه‌ای وارد نشود.

» عامل تعلیق ساز: این عامل معمولا از ۴ یا ۶ پایه دارد که به منظور اتصال به پوسته خارجی کلاه، یک کمربند برای ثابت ماندن کلاه روی سر، یک قطعه ستاره‌ای شکل که منجر به مستهلک شدن ضربه‌ها می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
توجه کنید که کلاه ایمنی از بخش‌های فرعی مختلف دیگری هم تشکیل شده است. از جمله این قسمت‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:
لبه
سرپوش
پیشانی بند
سوسپانسیون
نوار عرق گیر
نوار پشت گردن و…

مشاهده انواع کلاه ایمنی و لوازم ایمنی در فروشگاه ایمن صنعت آریا


مشخصات ظاهری در کلاه ایمنی

بر طبق استاندارد کلاه ایمنی هر کلاه ایمنی بایستی مشخصات ظاهری زیر را شامل شود:
» در برابر ضربه مقاوم و مستحکم باشند و به هیچ عنوان رطوبتی وارد آن‌ها نشود.
» وزن هر کلاه ایمنی از ۴۱۱ گرم بیشتر نشود.
» استانداردهای کلاه ایمنی بایستی ISO ۳۸۷۳، ANSI-Z89, EN ۳۹۷ است که بایستی رعایت شوند.
» کمترین فاصله بایی عامل تعلیق ساز کلاه تا بالاترین بخش پوسته خارجی کلاه بایستی ۳ سانتی‌متر باشد.
» بایستی کلاه ایمنی را مواد غیر قابل احتراق بسازند و حتما عایق الکتریسیته باشند.
» بسیاری از افراد با مواد خورنده‌ای سر و کار دارند به همین دلیل نباید گاز یا آب به نفوذ کند. تولیدکنندگان باید جنس این کلاه‌ها از ماده یا موادی بسازند که در برابر این پارامترها مقاوم باشد.
» این کلاه‌ها بایستی توان تحمل اتصال برقی حدود ۲۰ هزار ولت را داشته باشند.

جنس کلاه ایمنی

جنس کلاه ایمنی

با توجه به خطرات و آسیب‌های موجود در محیط کاری بایستی نوع کلاه ایمنی انتخاب شود. کلاه ایمنی بر اساس جنسی که دارند به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

پلی اتیلن:

یکی از متریال‌های رایجی است که برای تولید کلاه ایمنی استفاده می‌شود. مقاومت مکانیکی که برای این کلاه در نظر می‌گیرند نسبتا خوب است و البته قیمت ارزانی هم دارد.

اکریلونیتریل بوتادین استایرن:

این ماده یک ترکیب بسیار سخت از پلیمر است که معمولا آن را در فرآیندهای پیچیده شیمیایی طراحی و تولید می‌کنند. این ماده از نظر شکل ظاهری که دارد بیشتر شبیه به پلی اتیلن خواهد بود اما ویژگی‌های برتری دارد. برای مثال قابلیت انعطاف آن کمتر است، مقاومت مکانیکی بالاتری دارد و طبیعتا گران قیمت‌تر است.

ترکیبات پشم شیشه یا فایبرگلاس:

از مقاومت حرارتی بسیار بالایی برخوردار است به این علت از این کلاه در مکان‌هایی که احتمال آتش سوزی یا خطر ذوب وجود دارد، استفاده می‌شود. این کلاه ضد حرارت است که البته تهویه مناسبی نسبت به سایر مدل‌ها ندارد.

آلومینیوم:

 مقاومت نسبتا خوبی دارد؛ این مقاومت در برابر ضربه گیری و پاشش مواد مذاب است. به همین دلیل کلاه ایمنی آلومینیومی را در صنایع پتروشیمی برای ایمنی سر استفاده می‌کنند.

فولاد:

متریال فولاد  مقاومت نسبتا خوبی دارد، البته این مقاومت در برابر ترکش و گلوله بسیار بالا است. بنابراین با توجه به جنسی که دارد برای کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کربن:

این کلاه ایمنی معمولا از پلی کربنیت طراحی و تولید می‌شود که یکی از مقاوم‌ترین و سبک‌ترین کلاه ایمنی است. این کلاه میزان انرژی ضربه‌ای که به کلاه وارد می‌شود، جذب می‌کند.

پلاستیک و نایلون:

این کلاه‌های صنعتی و پلاستیکی تهویه خیلی راحتی دارد که نسبت به سایر کلاه‌ها گزینه مناسب‌تری است. مقاومت این کلاه به جنس پوشش داخلی کلاه پلاستیکی بستگی دارد.

رنگ‌بندی کلاه ایمنی

رنگ‌بندی کلاه ایمنی

در استاندارد کلاه ایمنی رنگ‌بندی‌های مختلفی برای کلاه در نظر گرفته شده است. شاید از خودتان بپرسید چرا از رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود و کاربرد هر رنگ در چه مکانی است؟ به بیان ساده رنگ‌های مختلف کلاه ایمنی معمولا وظیفه هر شخصی را در محیط کاری به نمایش می‌گذارد. توجه کنید که استاندارد رنگ کلاه ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی قطعا از یک قانون جهانی طبعیت می‌کند. بنابراین در کل دنیا رنگ‌های مشخص نشان دهنده سطوح کاری افراد مختلف خواهد بود. استفاده از رنگ‌های روشن برای این کلاه‌ها مزیت دیگری دارد یعنی قابل رویت هستند و از فاصله‌های دور هم دیده می‌شوند. در ادامه رنگ‌های مختلف استاندارد کلاه ایمنی را بیان می‌کنیم:

کلاه ایمنی زرد رنگ: در پروژه‌های مختلف عمرانی به وفور کلاه ایمنی زرد رنگ به چشم می‌خورد. در واقع این رنگ برای اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین نیروی کار یعنی کارگران استفاده می‌شود؛ معمولا در همه کارگاه‌های ساختمانی این نوع رنگ‌بندی استفاده و رعایت می‌شود.
کلاه ایمنی قرمز رنگ: کلاه ایمنی قرمز مخصوص نیروهای آتش نشانی و اطفاء حریق است که در کارگاه‌های ساختمانی این رنگ کمترین کاربرد را دارد.
کلاه ایمنی آبی رنگ: کلاه ایمنی آبی رنگ را نماینده کارکنان بخش تعمیرات، گروه نجاری، تکنسین‌های برق و سایر اپراتورها بر سر می‌کنند.
کلاه ایمنی خاکستری رنگ: برای افرادی که به عنوان بازدیدکننده به کارگاه‌ها سر می‌زنند هم تجهیزات ایمنی همچون کلاه هم در نظر می‌گیرند که به رنگ خاکستری است.
کلاه ایمنی سفید رنگ: برای مدیران و مهندسین کارگاه‌ها از کلاه‌های ایمنی سفید رنگ استفاده می‌شود.
کلاه ایمنی سبز رنگ: برای مسئولین ایمنی و خدمات فنی از کلاه ایمنی سبز استفاده می‌شود.
کلاه ایمنی قهوه‌ای رنگ: این رنگ مخصوص کارگران و جوشکاران ساختمانی است.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

✴️ بهترین و با کیفیت ترین مدل های جعبه آتش نشانی را با بهترین قیمت بازار در ایمن صنعت آریا پیدا کنید! ✴️

👈 جعبه آتش نشانی 👉

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

انواع استاندارد کلاه ایمنی

انواع استاندارد کلاه ایمنی را در ادامه بررسی می‌کنیم:

استاندارد ایالات متحده یا OSHA

برای محافظت از سر در محیط کاری اداره ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا استانداردهای خاصی را در نظر گرفته است. ایالات متحده برای پیروی از پروتکل‌های وضع شده خود، از استانداردهای ANSI مواردی را به پروتکل‌های خود افزوده است. دو مورد از این استانداردها CFR ۱۹۱۰.۱۳۵ ۲۹ و CFR ۱۹۲۶.۱۰۰ ۲۹ هستند که رعایت آن‌ها لازم و ضروری است. مورد اول برای کارگران صنایع عمومی وضع شده و مورد دوم هم برای کارگران ساخت و ساز و نوساز بنا شده است. هر دو مورد کارگران در پروژه را به پوشیدن کلاه ایمنی اجبار می‌کنند.

استاندارد کلاه ایمنی

استاندارد EN اروپا

این استاندارد به نوبه خود مدل‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان EN ۹۳۷، EN ۵۰۳۶۵، EN ۱۴۰۵۲ و… را نام برد. معمولا این استانداردها برای تولیدکنندگان، تاسیسات ولتاژ پایین، کلاه‌های صنعتی و… استفاده می‌شوند. معمولا تمام ارگان‌ها باید این استانداردها را رعایت کنند.

استاندارد CSA Z۹۴.۱ کانادا

قوانینی که در این استاندارد وضع شده به صورتی است به منظور نگهداری، انتخاب و استفاده از کلاه ایمنی صنعتی در مکان‌های مختلف است. این مکان‌ها اعم از خدمات عمومی، ساخت و ساز، جنگلداری و… هستند که به نوبه خود به شش قسمت تقسیم می‌شوند. این شش قسمت عبارت‌اند از موارد زیر:
پایداری
قدرت دی الکتریک
کاهش ضربه
مقاومت در برابر اشتعال
مقاومت در برابر نفوذ
اشتعال‌پذیری پوسته

تاریخ انتشار 1401/06/06

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *